Birds Borders bruikt B.&B. stempel, dat als logo voor het project werd ge- In 1992, het jaar waarin de E.E.G.-grenzen vervaagden, organiseerden Rod Summers en Ever Arts ondergetekende) een mailart-project onder de titel "Birds and Borders". (Vogels en Grenzen). Aan mailart-projecten kunst per postwordt deel genomen door professionele kunstenaars en amateurs en zo'n project wordt doorgaans georganiseerd rond een bepaald thema. Wij besloten tot een project rond vogels nadat we de afschuwelijke beelden zagen van de Golfoorlog. Beelden van menselijk leed en van leed onder de vogels als gevolg van een grensgeschil. Iedere vogelliefhebber herinnert zich de volledig met olie besmeurde beelden van Aalscholvers in de Perzische Golf. Koudekerkse Inlaag Tijdens onze eerste ontmoeting maakten Rod en ik een excursie naar de Koudekerkse Inlaag en OIL AND BIRDS DON'T MIX Stempel: Ever Arts. B.&B. daar op de grens van land en water met in de on middellijke nabijheid broedende vogels als Kluut, Kokmeeuw, Visdief, Noordse Stern enz. ontstond de definitieve titel voor ons project. Voor voge laars klinkt Birds Borders vertrouwd: ze weten dat de beste plaatsen om vogels te observeren grensgebieden zijn. Leden van de Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Vogels kennen de slogan van hun vereniging: "Vogels zijn grenze loos". Als onderdeel van de Mailartexpositie werd tij dens de opening op 21 november 1992 een excursie gemaakt naar de Koudekerkse Inlaag en werd de Plompetoren beklommen. Kees de Kraker leidde de excursie. De weersomstandigheden waren zoda nig dat het aantal vogels betrekkelijk gering was, hetgeen niet belette dat de deelnemers aan de ex cursie een unieke B. B.ervaring beleefden. Onder hen waren, behalve bezoekers aan de tentoonstel ling, ook enkele deelnemers aan het project. Expositie Ruim 200 deelnemers stuurden werk in voor de tentoonstelling die plaats vond in de Bewaerschole 40

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 1993 | | pagina 10