Birds Borders bruikt
B.&B. stempel, dat als logo voor het project werd ge-
In 1992, het jaar waarin de E.E.G.-grenzen vervaagden, organiseerden Rod Summers en
Ever Arts ondergetekende) een mailart-project onder de titel "Birds and Borders". (Vogels
en Grenzen). Aan mailart-projecten kunst per postwordt deel genomen door professionele
kunstenaars en amateurs en zo'n project wordt doorgaans georganiseerd rond een bepaald
thema. Wij besloten tot een project rond vogels nadat we de afschuwelijke beelden zagen van
de Golfoorlog. Beelden van menselijk leed en van leed onder de vogels als gevolg van een
grensgeschil. Iedere vogelliefhebber herinnert zich de volledig met olie besmeurde beelden van
Aalscholvers in de Perzische Golf.
Koudekerkse Inlaag
Tijdens onze eerste ontmoeting maakten Rod en
ik een excursie naar de Koudekerkse Inlaag en
OIL AND BIRDS DON'T MIX
Stempel: Ever Arts. B.&B.
daar op de grens van land en water met in de on
middellijke nabijheid broedende vogels als Kluut,
Kokmeeuw, Visdief, Noordse Stern enz. ontstond
de definitieve titel voor ons project. Voor voge
laars klinkt Birds Borders vertrouwd: ze weten
dat de beste plaatsen om vogels te observeren
grensgebieden zijn. Leden van de Nederlandse
Vereniging tot Bescherming van Vogels kennen de
slogan van hun vereniging: "Vogels zijn grenze
loos".
Als onderdeel van de Mailartexpositie werd tij
dens de opening op 21 november 1992 een excursie
gemaakt naar de Koudekerkse Inlaag en werd de
Plompetoren beklommen. Kees de Kraker leidde
de excursie. De weersomstandigheden waren zoda
nig dat het aantal vogels betrekkelijk gering was,
hetgeen niet belette dat de deelnemers aan de ex
cursie een unieke B. B.ervaring beleefden. Onder
hen waren, behalve bezoekers aan de tentoonstel
ling, ook enkele deelnemers aan het project.
Expositie
Ruim 200 deelnemers stuurden werk in voor de
tentoonstelling die plaats vond in de Bewaerschole
40