A?" _r rS A Een boertje te Brouw moe van het gesjouw verkeert nu in hogere sferen van ons mag hij gaan emigreren! Kent u de laatste luchtmode? De mode die leidt tot het plezier van een enkeling en tot ergernis van ie dereen? Het gaat om ULV's oftewel voluit: ultra lichte vliegtuigen. Een soort snorfiets in de lucht. Menig inwoner van onze eilanden heeft er afgelo pen maanden al eens een gezien, want er vliegt er eentje rond. Er is namelijk een meneer die het idee heeft opgevat een vliegveld voor ulv's op zijn grond bij Brouwershaven te vestigen. En de Rijksluchtvaartdienst (RLD), die nog wel een sla- vink zou willen zien vliegen, heeft het bestaan om nog een tijdelijke vergunning van één jaar te verle nen ook. Het is bekend dat ulv's hinderlijk en verstorend kunnen zijn en daarom is van alle kanten geadvi seerd een terughoudend beleid te voeren. Niette min is na Vlieland en de Wieringermeer nu toch weer een vliegclub toestemming gegeven in een kwetsbaar gebied hiermee te beginnen. Door het verlenen van deze „tijdelijke" vergunning worden verwachtingen gewekt (en investeringen gedaan!), terwijl toch eerst op basis van gedegen onderzoek, uit te voeren door het Rijksinstituut voor Natuur beheer, moet worden aangetoond dat geen schade voor de natuur optreedt. En dat laatste valt nu juist hier sterk te betwijfelen. Met de voor ganzen belangrijke poldergebieden op Schouwen, in het hart van de open, groene Del ta (Rijksbeleid!), met aan de ene zijde de Ooster- schelde en de inlagen als stiltegebied en „wetland" voor vogels (verstandig gebruik!), aan de westkant het stiltegebied Kop van Schouwen, aan de noord zijde de Grevelingen, deels uit te werken als stilte gebied in de periode 1988-1991 en aan de oostkant het aangewezen stiltegebied Krammer-Volkerak, vraag je je af: waar moeten die vliegtuigen dan vliegen?! Een rondje Briepe? Verder kan niet want dan komt men al weer in de door het Rijk aange wezen relatienotagebieden voor weidevogels in de Prunje. En van elders (Lelystad, Budel) gezellig heen en weer vliegen lijkt ook moeilijk want alleen via Zijpe mag je Schouwen binnenvliegen anders ga je in de fout. Als het nou ergens niet kan en - voor de vliegers - ook niet leuk is, vanwege de beperkingen, dan is het wel op Schouwen. De ministers Smit-Kroes en Braks laten het zich wel erg moeilijk maken; wan neer roept Smit-Kroes de RLD eens tot de orde? Erger nog is dat de tijdelijke vergunning gegrond is op te verrichten onderzoek dat nog niet eens is begonnen. Op 23 maart 1989 loopt de vergunning af, terwijl dan duidelijk zou moeten zijn of men door mag gaan of niet. Wie daarin gelooft, ziet ze werkelijk vliegen; maar wij niet. Redactie Meldingen van verstoringen door ulv's boven na tuurgebieden gaarne doorgeven aan de secretaris Natuur- en Vogelwacht (zie achterzijde Sterna). 49

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 1988 | | pagina 49