A?"
_r
rS
A
Een boertje te Brouw
moe van het gesjouw
verkeert nu in hogere sferen
van ons mag hij gaan emigreren!
Kent u de laatste luchtmode? De mode die leidt tot
het plezier van een enkeling en tot ergernis van ie
dereen? Het gaat om ULV's oftewel voluit: ultra
lichte vliegtuigen. Een soort snorfiets in de lucht.
Menig inwoner van onze eilanden heeft er afgelo
pen maanden al eens een gezien, want er vliegt er
eentje rond. Er is namelijk een meneer die het idee
heeft opgevat een vliegveld voor ulv's op zijn
grond bij Brouwershaven te vestigen. En de
Rijksluchtvaartdienst (RLD), die nog wel een sla-
vink zou willen zien vliegen, heeft het bestaan om
nog een tijdelijke vergunning van één jaar te verle
nen ook.
Het is bekend dat ulv's hinderlijk en verstorend
kunnen zijn en daarom is van alle kanten geadvi
seerd een terughoudend beleid te voeren. Niette
min is na Vlieland en de Wieringermeer nu toch
weer een vliegclub toestemming gegeven in een
kwetsbaar gebied hiermee te beginnen. Door het
verlenen van deze „tijdelijke" vergunning worden
verwachtingen gewekt (en investeringen gedaan!),
terwijl toch eerst op basis van gedegen onderzoek,
uit te voeren door het Rijksinstituut voor Natuur
beheer, moet worden aangetoond dat geen schade
voor de natuur optreedt. En dat laatste valt nu
juist hier sterk te betwijfelen.
Met de voor ganzen belangrijke poldergebieden
op Schouwen, in het hart van de open, groene Del
ta (Rijksbeleid!), met aan de ene zijde de Ooster-
schelde en de inlagen als stiltegebied en „wetland"
voor vogels (verstandig gebruik!), aan de westkant
het stiltegebied Kop van Schouwen, aan de noord
zijde de Grevelingen, deels uit te werken als stilte
gebied in de periode 1988-1991 en aan de oostkant
het aangewezen stiltegebied Krammer-Volkerak,
vraag je je af: waar moeten die vliegtuigen dan
vliegen?! Een rondje Briepe? Verder kan niet want
dan komt men al weer in de door het Rijk aange
wezen relatienotagebieden voor weidevogels in de
Prunje. En van elders (Lelystad, Budel) gezellig
heen en weer vliegen lijkt ook moeilijk want alleen
via Zijpe mag je Schouwen binnenvliegen anders
ga je in de fout.
Als het nou ergens niet kan en - voor de vliegers
- ook niet leuk is, vanwege de beperkingen, dan is
het wel op Schouwen. De ministers Smit-Kroes en
Braks laten het zich wel erg moeilijk maken; wan
neer roept Smit-Kroes de RLD eens tot de orde?
Erger nog is dat de tijdelijke vergunning gegrond
is op te verrichten onderzoek dat nog niet eens is
begonnen. Op 23 maart 1989 loopt de vergunning
af, terwijl dan duidelijk zou moeten zijn of men
door mag gaan of niet. Wie daarin gelooft, ziet ze
werkelijk vliegen; maar wij niet.
Redactie
Meldingen van verstoringen door ulv's boven na
tuurgebieden gaarne doorgeven aan de secretaris
Natuur- en Vogelwacht (zie achterzijde Sterna).
49