elk een eigen dominee, die elkaar voortdurend leden proberen af te troggelen. Als Siemense in 1897 overlijdt kost het de Nieuwerkerkers moeite een nieuwe dominee te krijgen. De ene na de andere kandidaat bedankt voor het beroep. Uiteindelijk treedt ds. Steketee uit Bolnes aan. In 1899 wordt de Nieuwerkerkse gemeente zelfstandig en wordt er aan de Ooststraat een nieuw kerkgebouw neergezet. In 1903 vestigt ds. Cramer zich in de gemeente. Berooid Ondertussen houdt het kerkvolk elkaar goed in de gaten. Wie niet naar de kerk gaat wordt of slechts twee van de drie zondagdiensten bezoekt of 'het socialisme is toegedaan', wordt geroyeerd. Niettemin blijkt de nieuwe kerk al gauw te klein en moeten er geregeld banken bij worden gezet. In 1915 krijgt de gemeente zijn eerste eigen predikant in de figuur van ds. Klumper. Hij blijft niet onbesproken wegens zijn financiële beleid en zijn 'te nauwe omgang' met Tannetje Enzlin, de verpleegster van Klumpers zieke vrouw. Hij wordt geschorst en laat de gemeente berooid achter. Extra collectes onder de gemeenteleden moeten het tekort aanvullen. Van 1919 tot 1931 komt de Nieuwerkerkse gemeente zonder predikant te zitten tot ds. Heuzeveldt aantreedt. Maar die vertrekt alweer in 1935. Onthullend zijn de vele verslagen in het boek van de kerkenraadsvergaderingen, waarin onder meer wordt gerept van de huisbezoeken die ouderlingen afleggen. 'Er wordt geconsta teerd dat er veel klagen en zuchten is maar geen toevluchtnemend geloof,' rapporteert een ouderling daarover. Het royeren van gemeente leden wegens slecht kerkbezoek gaat door. In het verslag van 14 april 1937 lezen we dat Krijn Sijrier gemeenschap heeft gehad met de De gereformeerde kerken zijn vooral te vinden op Duiveland. Waarom ligt juist daar het 'Je moetPniet vergeten dat het hart van de Afscheiding in 1836 in Nieuwerkerk lag', zegt André Flikweert. 'Op de rest van het eiland zoals in Zierikzee, Haamstede en Brouwershaven kwamen ook wel gereformeerde kerken, maar de meeste waren er toch in Nieuwerkerk, Oosterland en Bruinisse. Die kregen na 1836 op hun beurt ook weer te maken met afscheidingen, die zich daar vestigden. Nieuwerkerk ligt vlak bij Ouwerkerk en Dreischor, terwijl men daar toch meer de kant koos van de socialisten en de liberalen. Hoe dat komt weet ik eigenlijk ook niet. Misschien dat op Duiveland familieverbanden van gereformeerden liggen. Het eerste gereformeerde kerkgebouw na de Afscheiding lag op de grens van Oosterland en Nieuwerkerk. De sociale controle was toen veel scherpen dan nu. Dat is nu toch wel minder? 'De wereld was toen heel klein. Mensen hadden vaak niet eens een fiets, je zat bovenop elkaar. Alles gebeurde op die ene vierkante kilometer. Er was ook heel veel verwevenheid tussen kerk en samenleving, anders gezegd tussen 'leer en leven'. Maar je kwam die wederzijdse controle wel in meer samenlevingen tegen, maar binnen de gereformeerde kringen was die vaak wel heftig. Mensen die van elders kwamen hadden daar wel moeite mee en moesten hun best doen zich te voegen. Kon je wel wandelen op zondag? Wat waren de kledinggewoonten en hoe de haardracht?' De verbondenheid tussen leer en leven vond zijn oorsprong in de zeventiende eeuw tijdens de 'Nadere Reformatie' toen er strenge dominees op het eiland waren, zoals Udemans en Teellinck. Zij pleitten ervoor dat je in het dagelijks leven moest tonen dat je christen was. 'Misschien is er de eeuwen daarna wat van blijven hangen op Nieuwerkerk,' betoogt Flikweert. 'Maar tegenwoordig is dat niet meer zo. De samenleving is immers anders en veel opener geworden.'

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2017 | | pagina 7