'Goed gereformeerd' De roerige geschiedenis van de Gereformeerde Kerk in Nieuwerkerk IKJL& ket i&cialisrries d& libz/iaJeri U t&e^exlxicuv uw/idt cf&i&ijte/icL Nieuwerkerk is voor Schouwen-Duiveland de bakermat van de Afscheiding in 1836, waarbij gelovigen zich losmaakten van de Neder lands Hervormde kerk en onder de naam Gereformeerde Kerk of Gemeente voor zichzelf begonnen, betoogt André Flikweert in zijn jongste, lijvige boekwerk over de geschiedenis van de Gereformeerde Kerk in zijn geboorte dorp Nieuwerkerk. Dat het uiteindelijke ontstaan van een zelf standige gereformeerde gemeente op het dorp niet zonder slag of stoot ging, wordt meer dan duidelijk uit zijn zeer gedetailleerde beschrijving. Aanvankelijk trekken Nieuwerkerk en Ooster- land gezamenlijk op wat in 1970 uiteindelijk leidt tot de gereformeerde Kerk van Nieuwer- kerk-Oosterland. In 2004, het startjaar van de Protestantse Kerken in Nederland (PKN), ontstaat dan de Protestantse Gemeente Nieuwerkerk. Met duisternisse beneveld De 'Afscheiding' begon in 1834 bij ds Hendrik de Cock. Hij kreeg al snel - op 4 november van dat jaar - een reactie uit Nieuwerkerk met de vermelding: 'dat in Zeeland alles met duisternisse is beneveld en met een donkere wolke overdekt en dat diegenen die ik onder Gods uitver- koorenen telle bijna allen uit de kerken hebben moeten vluchten, omdat ze de stemmen van deze huurlingen niet erkennen niet alleen, maar ze beschouwen als wolven, die de stal der schapen met geweld indringen In Oosterland, Sirjansland en Bruinisse sloten mensen zich daarbij aan en lieten zich uitschrijven uit de Hervormde Kerk. Voor het houden van 'godsdienstoefeningen' was destijds toestemming van de overheid vereist. Niet iedereen hield zich daaraan en zo kon het gebeuren dat de uit Biggekerke afkomstige dominee Budding voor het zonder vergunning houden van godsdienstige bijeen komsten maanden in het gevang doorbracht, maar niettemin van geen wijken wist. De Nieuwerkerkse veldwachter Braam had er zijn handen vol aan. In de schuur van landbouwer Van Farowe, vermoedelijk een van de schrijvers van hierboven aangehaalde brief, werden regelmatig religieuze bijeenkomsten gehouden waarvoor geen toestemming was verleend. Van Farowe en de zijnen kregen daar de ene boete na de andere voor waardoor het bedrag uiteindelijk opliep tot bijna 1600 gulden en Van Farowes 'beestialen, bouw- en melkgereedschappen, hooi, stroo, mest en huisraad' moesten worden verkocht. 'Diekse Kaerke' André Flikweert beschrijft het wel en wee van de gereformeerden door de decennia heen onder meer aan de hand van de dominees die de Nieuwerkerkse gelovigen voorgingen. Onder ds. Sterkenburg worden vanaf 1847 de diensten met toestemming gehouden in de zogeheten 'Diekse Kaerke', een stenen gebouw in zijn eigen achtertuin, aan de Oosterlandse kant van wat nu de Rampertsedijk heet. Onder ds. Siemense ontstaat via de Kruisgemeente de Christelijk Gereformeerde kerk en tenslotte de Gereformeerde Kerk. De naamsveranderingen leiden tot nieuwe uittredingen en verdere afsplitsingen, kleine groepen met GEREFORMEERD

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2017 | | pagina 6