gedrag van de inwoners en de bezoekers van de vitte. We lezen dat elke koopman aan land mag gaan wanneer hij dat wil, maar alleen overdag. Daarbij mag hij zijn wapens dragen, maar alleen van en naar het schip en naar de herberg. Draagt hij ze elders, dan verbeurt hij een mark. De landingsplaatsen waren beperkt, dus moes ten de schepen zij aan zij aanleggen. Om die reden wordt bepaald dat de koopmannen van de buitenste schepen het recht hebben om over de andere schepen aan land te gaan. Het privilege bevat ook regels omtrent de te gebruiken munten. De nieuwe munten van de koning zullen niet eerder in gebruik genomen worden dan acht dagen voor Sint Michiel (feest dag: 29 september). Alle koopmannen zijn ver plicht deze munt te gebruiken, anders verbeu ren ze vijf marken van Schonen. Dan volgen bepalingen over de tol die geheven wordt over de verhandelde goederen. Die bepalingen bie den een mooi overzicht van de goederen die in Schonen verhandeld werden. Als eerste wordt genoemd de handelswaar waarmee alles begonnen was: de haring. De vis die werd uitgevoerd was vrij van tol, alleen over het schip dat de haring vervoerde werd tol geheven. Dan volgt een opsomming van diverse goederen die wel tolplichtig zijn: ossen- of koei- enhuiden, spek, tonnen met rundvlees of met boter, levende runderen en paarden, en als laat ste de lakense stoffen. De kooplieden en het bestuur van Zierikzee zul len met deze voorrechten in hun nopjes zijn geweest: een eigen vitte om van daaruit handel te drijven was niet niks. Uiteraard moesten ze er wel wat tegenoverstellen, koning Albert ver wachtte in ruil voor deze rechten een bijdrage aan de oorlogsvoering tegen de Denen, in de vorm van een opslag op de tol. De bewaard gebleven bronnen vertellen niet hoeveel deze oorlog in de Oostzee Zierikzee gekost heeft. We weten ook niet hoeveel en welke kooplieden en schepen de vitte daarna gebruikt hebben, of hoe lang. Het krijgsgewoel om het recht van doorvaart door de Sont en om Schonen te mogen bezoe ken eindigde in 1370 in de Vrede van Stralsund, waarbij de nederlaag van koning Waldemar van Denemarken werd bevestigd. De militaire macht van de Hanze werd nooit meer zo groot als op dat moment. Het handelsbelang van de Hanzesteden en hun bondgenoten, waaronder ook Zierikzee, speelde een belangrijke rol bij de vredesvoorwaarden. De voorrechten die in 1368 door koning Albert van Zweden waren verleend met betrekking tot grondgebied dat hij eigenlijk maar kort heeft bezeten, werden bevestigd door de verliezende partij. Denemarken kreeg wel het recht om tol te heffen op de haring. Met koning Albert van Zweden liep het overigens ook niet goed af. Hij werd in 1389 afgezet door de Zweden, waarop hij naar zijn hertogdom Mecklenburg terugkeerde. Hoe verging het Schonen? De haring verdween, en daarmee de handel. Er staan tegenwoor dig felgekleurde strandhuizen nabij het strand. Er wonen ongeveer 7.000 mensen, die leven van de visserij, een beetje industrie, en het toerisme. Een landtong van vier kilometer voor de kust is nu een pleisterplaats voor vogels. Bij mooi weer is de Sontbrug te zien, de 16 kilometer lange brug tussen Denemarken en Zweden. Weinig inwoners zullen beseffen dat er lang geleden een band was met Zierikzee... 26 Noten: 1 Gemeentearchief Schouwen-Duiveland, Verzameling privileges van Zierikzee, inv. nr. q5-1-62, (oud nr. 62). De tekst van deze oorkonde is opgenomen in: Oude vaderlandsche rechtsbronnen. Rechtsbronnen van Zierikzee. Ed. Mr. W. Bezemer en Mr. A.S. de Blécourt. 's-Gravenhage, 1908. [Werken der Vereeniging tot uitga ve der bronnen van het oude vaderlandsche recht. Tweede reeks, No. 9]. Blz. 539-543. 2- Groot charterboek der graaven van Holland, van Zeeland en heeren van Vrieslandenz. door Frans van Mieris. Derde deel. Leiden 1755. Blz. xix, 78. Bronnen. - Hanno Brand, De bestuurlijke slagkracht van de 'Stedenhanze'. In: Koggen, kooplieden en kantoren. De Hanze, een praktisch netwerk. Red. Hanno Brand en Egge Knol. Hilversum/Groningen 2010. - "1200. De overdadige Schonense haring". In: Huib Stam, Haring. De vis die Nederland veranderde. De geschiede nis, de economie en de cultuur van de Nederlandse haring. Amsterdam, 2015. -Job Weststrate, in het kielzog van moderne markten. Handel en scheepvaart op de Rijn, waal en iJssel, c. 1360- 1560. Hilversum 2008.

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2016 | | pagina 28