Leuvense studenten uit Schouwen-Duiveland, deel IV: Zierikzee 1485-1527 Michiel verweij Deel III van deze reeks artikelen was gewijd aan de studenten van de toenmalige eilanden Schouwen en Duiveland buiten Zierikzee omdat het aantal studenten uit deze stad zo groot was dat opname in deel 3 het artikel veel te lang had gemaakt. Vandaar dat de 218 Zierikzeese studenten hier apart volgen, voor de rest is er geen verschil. De nummering volgt op die in deel ll. Verwijzingen zijn naar hetzelfde derde deel van de Matricule de l'Université de Louvain als waarop deel III is gebaseerd. Het meest in het oog springende feit, c.q. pro bleem is uiteraard het enorme aantal studenten van Schouwen en Duiveland, en inzonderheid uit Zierikzee, zeker in vergelijking met andere steden. Pasklare antwoorden op de vraag naar de verklaring hiervoor bestaan niet. Er is hier een samenspel van diverse factoren die op elkaar hebben ingewerkt. Zo valt in de hier behandelde periode de hoog- bloei van de Leuvense universiteit, zowel kwali tatief als kwantitatief. De Leuvense Alma mater werd het centrale toneel van drie wetenschap pelijke ontwikkelingen: de opkomst van het Humanisme, het ontstaan van de moderne natuurwetenschappen, de discussie rond de Hervorming van Maarten Luther. Daardoor was Leuven op Europees niveau een topuniversiteit zoals op dit moment de Amerikaanse universi teiten van Harvard, Yale en Princeton alle ran kings aanvoeren. Voor de natuurwetenschap pen kan men denken aan de activiteit van een Gemma Frisius en een Mercator voor de geo grafie, of de eerste stappen van een Andreas Vesalius voor de anatomie. Na de publicatie van de 95 stellingen door Luther op 31 oktober 1517 in Wittenberg waren het de Leuvense theologen die als eersten de handschoen opnamen en - conform de toen malige academische praktijk - een aantal stel lingen veroordeelden. De Leuvense theologen hadden in het spoor van hun voorman Adrianus Florenszvan utrecht, de latere paus Adrianus VI, juist gewerkt rond de sacramenten (vooral de biecht) als middel om tot zaligheid te komen. Luther verwierp deze sacramenten als middel en stelde dat enkel de door God geschonken genade in staat was de mens tot het eeuwig heil te brengen. Door deze stellingname werd Leuven een bolwerk van de katholieke verdedi ging tegen Luther en zou de invloed van de Leuvense theologen op het grote concilie van Trente (1545-1563) aanzienlijk zijn. Het begrip Humanisme is hier te begrijpen in de oorspronkelijke betekenis van hernieuwde stu die van het klassieke Latijn als taalinstrument en de daaruit volgende interesse voor de klas sieke literatuur zowel in het Latijn als het Grieks. In Italië begon die beweging al in de 14de eeuw, terwijl in de Nederlanden de eerste (prille) aan zet rond het midden van de 15de eeuw valt, vaak in de persoon van mensen die zelf in Italië waren geweest (voor studie of in verband met de Curie in Rome, soms ook voor handelscon tacten). Pas tegen het einde van de 15de eeuw zet dit Humanisme echt door, eerst en vooral aan de Leuvense universiteit, later ook aan de talrijke Latijnse scholen in de eveneens talrijke steden van de Lage Landen. Met andere woor den: er ging van Leuven een aanzienlijke dyna miek uit en de stad was gewoon aantrekkelijk voor leergierige jongelui. Dit verklaart weliswaar een belangstelling voor Leuven, maar nog niet het grote aantal uit spe cifiek Zierikzee (en de rest van Schouwen- Duiveland). Zierikzee maakte op het einde van de 15de en aan het begin van de 16de eeuw dui delijk een hoogbloei door, terwijl het later lang zaam verzonk tot het statuut van vergane glorie dat nu nog deel uitmaakt van de charme van het stadje. Bovendien moet - samen met de hoge urbanisatiegraad in Zeeland in het algemeen - de sociale structuur van de bevolking ook zoda nig geweest zijn dat dit een universitaire studie 14

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2016 | | pagina 16