het langsvarende schip. Achter het dorp ligt in de haven een schip met een hoge mast. iets meer naar links is ook een mast te zien, mogelijk is dit de lantaarn aan de ingang van de haven. Een grap pig detail is dat de beide delen zijn gesigneerd, kennelijk heeft het altijd uit uit twee delen bestaan. Op het rechtse deel schreef hij zijn naam en het jaar van vervaardiging. Op de linker drijft een tonnetje in het water met J.v.O. er op. Het is een beeldend en sfeervol schilderij. Met zijn enor me afmetingen kan het gemakkelijk een kamer wand bedekken. Plaatsbepaling Over de plaats waarop het werd geschilderd de volgende hypothese: Van Ouwerkerk zal zich op de dijk bij Kattendijke hebben bevonden en naar het noorden hebben gekeken. Ook een iets noord- westelijker gelegen plek in de buurt van het dorp Kats komt in aanmerking. Mogelijk voer hij met een bootje een eindweegs het water van Het Keeten op. Dan kloppen de afstanden ongeveer, maar dat met het blote oog de huizen van Stavenisse te onderscheiden zouden zijn, lijkt erg onwaarschijnlijk. Daarvoor ligt het dorp te ver weg. Om ook de gebouwen op Schouwen- Duiveland te kunnen waarnemen, moet het wel bijzonder helder weer zijn geweest! De 'Prinses Marianne' Vorige eigenaren hebben steeds gemeend dat de raderstoomboot op dit schilderij de reden is geweest van het ontstaan van dit kunstwerk. Er zijn twee of misschien zelfs drie schepen geweest die de naam van deze prinses- droegen. Het Rijksmuseum te Amsterdam heeft een model van een houten schip dat deze naam draagt. Daarbij is als tijdsdatering aangegeven: na 1820. Misschien gaat het om de in 1825 op de Amsterdamse werf 'Hollandia' gebouwde 'Prinses Marianne', later omgebouwd tot de sleepboot 'Simson'. Het Maritiem Museum te Rotterdam heeft een afbeel ding in huis, van het schip met die naam gemaakt door Van Ouwerkerk. Het olieverfschilderij dateert uit 1830, zodat het voor de hand ligt dat dit de eerste 'Prinses Marianne' voorstelt, voor de ombouw tot sleepboot. Het uiterlijk van het model en het schilderij verschillen echter nogal. Het Rotterdamse Museum heeft ook diverse bouwte keningen in bezit. Deze dateren uit 1831, waaruit blijkt dat het tweede schip met deze naam in 1831 is ontworpen door 'den Constructeur der Marine Soetermeer'. Cornelis Soetermeer was toen al 17 jaar constructeur op de Marinewerf te vlissingen. Later werd hij overgeplaatst naar Den Haag. Het ziet er naar uit dat in de periode van de Belgische Opstand de houten boot werd omge bouwd omdat ze niet voldeed en er een nieuwe 'Prinses Marianne' werd gebouwd. De tweede 'Prinses Marianne' schijnt in de vaart te zijn geweest tot 1859, gezien de verkoopadvertentie in de Middelburgse Courant van 26 maart dat jaar. De naam is ontleend aan prinses Marianne (1810- 1883), de dochter van koning Willem l en Wilhelmina van Pruisen. Ze ging in 1828 in onder trouw met de Zweedse prins Gustav Wasa. Maar in 1829 blies haar vader het huwelijk om politie ke redenen af. Uiteindelijk trouwde ze in 1830 in Berlijn met haar neef Albert van Pruisen, waar mee ze een ongelukkige relatie tegemoet ging. De maker De Middelburgse kunstenaar Jan van Ouwerkerk (1774-1866) is de schilder van dit royale stroom- gezicht. Aanvankelijk voor huisschilder opgeleid, gaf hij blijk van kunstzinnig talent en ging lessen volgen op de Tekenacademie in zijn woonplaats. Daar behaalde hij diverse onderscheidingen en ook een gouden erepenning voor het tekenen naar naaktmodel. Later legde hij zich vooral toe op het schilderen van zee- en stroomgezichten, waarvan dit een van de grotere is. Waarschijnlijk vanwege het formaat maakte hij er een diptiek Vissersboot op kalm water, geschilderd door Jan van Ouwerkerk. Bron: www.venduehuis.com 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2011 | | pagina 7