NADERE TOEGANG ZEEUWS ARCHIEF IN
VERBAND MET NATIONAAL THEMAJAAR
HISTORISCHE BUITENPLAATS 2012
Krepel (1851-1928) deze taak. Jaone heeft op
Dreischor heel wat kinderen ter wereld helpen
brengen. Lena Maatje had een voorkeur voor deze
baker omdat Jaone en de familie elkaar goed ken
den. Ze was namelijk getrouwd met Lieven Koole
(1851-1930), die gedurende meer dan vijftig jaar
als landarbeider heeft gewerkt op 'Dreischors
Nieuwland', de boerderij van Lena Maatje en haar
man. Daardoor bekleedde Lieven met Jaone en
hun zeven kinderen een bijzondere plaats in de
familie. Een mooi voorbeeld hiervan is het feit dat
Lena Maatjes echtgenoot het echtpaar Koole
enkele weken voordat ze hun 50-jarig huwelijks
feest zouden vieren op 25 februari 1924, op hun
paasbest meenam naar de bekende Zierikzeese
fotograaf uit die dagen H. Misset. Joane met de
Zondagse muts op en Lieven had zelfs de medail
le, die hij bij de viering van zijn 50-jarig dienstver
band had gekregen, opgespeld. Daar werd van de
echtelieden een portret gemaakt, waarvan zij op
hun trouwdag aan elk van hun kinderen een
exemplaar cadeau konden geven. Gelukkig zijn
van dit portret exemplaren bewaard gebleven
zodat het hierbij kan worden afgedrukt.
Het gouden bruidspaar Koole-Krepel
Foto collectie auteur
'Persbericht nadere toegang Zeeuws Archief
In het 'Jaar van de Historische Buitenplaats 2012'
zal Nederlands bezit aan oude landhuizen en bijbe
horende parken in het zonnetje komen te liggen.
Dit themajaar vormde de aanleiding tot samenstel
ling van een hulpmiddel voor historisch onderzoek
naar huizen en 'buitentuinen' ofwel buitenplaatsen
op klein formaat in Zierikzee. Het is een zogenaam
de nadere toegang op de boedeldossiers in het
omvangrijke Zierikzeese weeskamerarchief.
De inleiding van de toegang werpt nieuw licht op
de geschiedenis van de Zeeuwse tuinen. Met uit
zondering van de buitentuin Het Zonnehof van de
achttiende-eeuwse geleerde dr. Job Baster is in de
literatuur weinig te vinden.
Groen Zierikzee
Zeker niet minder dan de Hollandse steden en de
andere steden in Zeeland, heeft de stad Zierikzee
een groen verleden gekend. Omstreeks het mid
den van de achttiende eeuw, op het hoogtepunt
van de periode van belangstelling voor buiten
plaats en buitentuin, liet de stad zich trots vereeu
wigen. Fier op de groene wanden van hoogge-
schoren bomenrijen aan weerszijden van de Oude
Haven, als was het een waterpartij van de koning
van Frankrijk. Elke rij met een lengte van nage
noeg een halve kilometer, langs de toen nog meer
uitgestrekte Oude Haven. Portrettist was de kun
stenaar Cornelis Pronk uit Amsterdam. Zijn schet-
20