10
Kermisviering met een violist en een aantal ringstekers te paard aan het begin van de negentiende eeuw (Zeeuws
Archief, coll. Zelandia illustrata van het Koninklijk zeeuwsch Genootschap der wetenschappen, steendruk T. W. den
Doop in 'Zeeuwsche boere kermis' van Cornelis Zwigtman)
eeuw zou kunnen stammen. Nicolaas van der
Schatte, mede-eigenaar van de Noordgouwse
buitenplaats Bleykzigt, geeft in 1753 in zijn bijdra
ge aan de Tegenwoordige Staat van Zeeland
derde paasdag als dag van de jaarlijks in het
gehucht Schuddebeurs te houden kermis.3 Een
notariële verklaring uit de jaren twintig van de
eeuw geeft aan, dat ook aan het begin van de
eeuw derde paasdag de Schuddebeurse kermis
werd gevierd." De akte gaat over een incident
'aan 't koekkraam bij den Blok'5, waarbij meerde
re personen aanwezig geweest waren. Tussen de
regels door lijkt men te kunnen lezen dat, behal
ve koeken, op de kermis flink alcoholische dran
ken werden geconsumeerd. De kermiskoek, naar
aangenomen kan worden taaitaai of speculaas,
was wellicht door Zierikzeese bakkers gebakken.
Misschien een voorproefje van de kermiskoek die
in de nazomer op de Zierikzeese kermis verkrijg
baar zou zijn.
Muziekuitvoering
Naar muziek luisteren en dansen in een omgeving
rijk aan gebladerte, was in de achttiende-eeuwse
Republiek stellig geen onbekend fenomeen.
Openbare uitvoeringen van muziekstukken met
soms imponerende bezetting in de buitenlucht,
bezocht men sinds 1749 aan de groene
Scheveningseweg in Den Haag: de zogenaamde
Vauxhall's genoemd door de geboren Vlissingse
schrijfster Betje Wolff. Van muziekuitvoering in
Zeeuwse tuinen kennen we een tot de verbeelding
sprekend voorbeeld. Het betreft het concert van
de walcherse muziekliefhebber mr. Johan Adriaan
van de Perre in de zomer van 1786, ter gelegen
heid van het bezoek van stadhouder Willem v. Dit
was 'een gedurig Turks muzyk' in de feestelijk ver
lichte tuin van zijn Middelburgse stadspaleisje. Bij
de uitvoering van deze uitbundige soort muziek,
bedienden de muzikanten zich van bellen en slag
werk voor een treffend Turks effect.6
De Schouwen-Duivelandse centrumstad zierikzee
heeft een opmerkelijke muziekgeschiedenis, met
in de zeventiende en achttiende eeuw in de Sint
Lievenmonsterkerk openbare orgelconcerten en
een stedelijk muziekcollege. Aan het begin van de
negentiende eeuw had de stad een actief muziek
korps,7 een Boheemse stadsmuziekmeester en
zong er in de Sint Lievensmonsterkerk een zang-