10 Kermisviering met een violist en een aantal ringstekers te paard aan het begin van de negentiende eeuw (Zeeuws Archief, coll. Zelandia illustrata van het Koninklijk zeeuwsch Genootschap der wetenschappen, steendruk T. W. den Doop in 'Zeeuwsche boere kermis' van Cornelis Zwigtman) eeuw zou kunnen stammen. Nicolaas van der Schatte, mede-eigenaar van de Noordgouwse buitenplaats Bleykzigt, geeft in 1753 in zijn bijdra ge aan de Tegenwoordige Staat van Zeeland derde paasdag als dag van de jaarlijks in het gehucht Schuddebeurs te houden kermis.3 Een notariële verklaring uit de jaren twintig van de eeuw geeft aan, dat ook aan het begin van de eeuw derde paasdag de Schuddebeurse kermis werd gevierd." De akte gaat over een incident 'aan 't koekkraam bij den Blok'5, waarbij meerde re personen aanwezig geweest waren. Tussen de regels door lijkt men te kunnen lezen dat, behal ve koeken, op de kermis flink alcoholische dran ken werden geconsumeerd. De kermiskoek, naar aangenomen kan worden taaitaai of speculaas, was wellicht door Zierikzeese bakkers gebakken. Misschien een voorproefje van de kermiskoek die in de nazomer op de Zierikzeese kermis verkrijg baar zou zijn. Muziekuitvoering Naar muziek luisteren en dansen in een omgeving rijk aan gebladerte, was in de achttiende-eeuwse Republiek stellig geen onbekend fenomeen. Openbare uitvoeringen van muziekstukken met soms imponerende bezetting in de buitenlucht, bezocht men sinds 1749 aan de groene Scheveningseweg in Den Haag: de zogenaamde Vauxhall's genoemd door de geboren Vlissingse schrijfster Betje Wolff. Van muziekuitvoering in Zeeuwse tuinen kennen we een tot de verbeelding sprekend voorbeeld. Het betreft het concert van de walcherse muziekliefhebber mr. Johan Adriaan van de Perre in de zomer van 1786, ter gelegen heid van het bezoek van stadhouder Willem v. Dit was 'een gedurig Turks muzyk' in de feestelijk ver lichte tuin van zijn Middelburgse stadspaleisje. Bij de uitvoering van deze uitbundige soort muziek, bedienden de muzikanten zich van bellen en slag werk voor een treffend Turks effect.6 De Schouwen-Duivelandse centrumstad zierikzee heeft een opmerkelijke muziekgeschiedenis, met in de zeventiende en achttiende eeuw in de Sint Lievenmonsterkerk openbare orgelconcerten en een stedelijk muziekcollege. Aan het begin van de negentiende eeuw had de stad een actief muziek korps,7 een Boheemse stadsmuziekmeester en zong er in de Sint Lievensmonsterkerk een zang-

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2011 | | pagina 12