MUURRECLAME IN DREISCHOR We weten niet wanneer, maar het is al lang gele den dat de voorgevel van Zuidstraat 12, de winkel van Cor van Dixhoorn, werd voorzien van gevelre clame, Een foto uit 1907 laat het pand op de hoek van de Zuidstraat en de Slotstraat zien, met als opschrift: Solomargarine. Door deze foto kunnen we concluderen dat het opschrift minstens 100 jaar oud moet zijn. Het is op de gevel aangebracht in de periode dat de winkel eigendom was van C. van Bloois. Van Bloois was een ijverige onder nemer, hij verkocht van alles: veel verschillende soorten veevoeder, kruidenierswaren en aanver wante artikelen, maar ook planten voor in de groentetuin. In 1922 bood hij zijn zaak te koop aan 'wegens ouderdom'. P. Berman werd de vol gende eigenaar. K. van Dixhoorn, de vader van de huidige eigenaar Cor van Dixhoorn, nam in juni 1928 de zaak van Berman over. Het assortiment in de winkel is nog steeds divers en ook de gevel is vrijwel ongewijzigd gebleven. Dat de muurschilde ring nog tamelijk duidelijk aanwezig was, mag bij zonder worden genoemd. Solo margarine In de negentiende eeuw was boter schaars en duur. De Fransman Hyppolyte Mège-Mouriés ont wikkelde in opdracht van keizer Napoleon III 'kunstboter'. Hij noemde het margarine. Deze naam is afgeleid van het Griekse woord 'margari- tes', dat parel betekent. Het was een lang houd bare bron van vetten voor soldaten die lange veld tochten moesten maken. De kunstboter was beter houdbaar en veel goedkoper dan echte boter. Handelaren brachten dit product naar Nederland en onder de aandacht van Anton Jurgens, die in 1871 startte met de productie in Oss. Meteen daarna opende ook Simon van den Bergh in dezelfde plaats een margarinefabriek. Er ontstond een felle concurrentiestrijd. Van den Bergh was een pionier op het gebied van reclame en marke ting. In 1898 introduceerde hij 'Vitello', het eerste merk margarine dat in een pakje werd verkocht. Kruidenierswaren werden tot die tijd meestal los uit een vaatje getapt of geschept. Jurgens kon uiteraard niet achterblijven en bracht een jaar later het merk 'Solo' op de markt. Mogelijk refereert de naam aan de Javaanse stad Solo. In die tijd waren exotische zaken 'hot' en met de mode meedoen is van alle tijden. Ook werd met deze naam de 'unie ke kwaliteit' benadrukt. Uit reclametechnisch oogpunt is 'Solo' goed gekozen, want het is kort, krachtig en gemakkelijk te onthouden. Dit was uiteraard de bedoeling van de krachtige reclame campagne die werd gevoerd. Beide firma's groei den in Oss uit tot grote margarinefabrikanten, waar een belangrijk deel van de bevolking werkte. Maar samen in één plaats, dat viel niet mee. Van den Bergh werd de concurrentie van zijn 'buur- Oudste afbeelding van de reclameschildering aan de Zuidstraat in Dreischor in 1907 (uit: 'Dreischor in oude ansich ten', Zaltbommel 1988) 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2007 | | pagina 19