ACHTERGRONDINFORMATIE BIJ DE EXCURSIE NAAR LELYSTAD EN KAMPEN De plannen zijn enigszins gewijzigd ten opzichte van onze aankondiging op de Voorjaarsvergade ring in april. We blijven wel in maritieme sfeer! Omdat het dit jaar 400 jaar geleden is dat Michiel Adriaansz. de Ruyter in Vlissingen werd geboren, is ook op de Bataviawerf in Lelystad een speciale tentoonstelling ingericht over De Ruyter en zijn schepen. Als Zeeuwse heemkundige vereniging leek het ons daarom juist dit jaar aandacht aan deze grote Zeeuwse held te besteden. Op de Bataviawerf wordt een reconstructie gemaakt van oude houten zeilschepen. We krij gen op de werf, in de 'beeldensnijderij' en de zeil makerij precies te zien hoe dat allemaal gaat. Momenteel zijn de medewerkers op de werf bezig met de reconstructie van het zeventiende-eeuwse marineschip De Zeven Provinciën, het admiraals schip van Michiel de Ruyter. Tussen 1985 en 1995 werd de Batavia, een zeventiende-eeuws retour schip van de VOC hier nagebouwd als werkerva- rings- en scholingsproject. Dit vaartuig ligt nu in volle glorie aan de kade van de werf. Wij zullen dit schip van alle kanten gaan bekijken. De beschou wer kan zich levendig voorstellen hoe het leven aan boord geweest kan zijn. Op het terrein van de Bataviawerf is het naast het bezoek van de expo sitie mogelijk om een eenvoudige lunch te gebrui ken. Nabij de 'Bataviawerf' is 'Bataviastad' ver rezen, een outletcentrum; waar merkartikelen met aanzienlijke kortingen worden verkocht. Dit gebeurt in gereconstrueerde winkels die zijn gebouwd de in de stijl van de zeventiende eeuw. Na de lunch rijden we door naar de oude Hanzestad Kampen, aan de IJssel. Tussen Kampen en Zierikzee is een aantal parallellen: beide groei ende nederzettingen kregen stadsrechten in de dertiende eeuw, waarvan de oude poorterboeken van beide plaatsen nog steeds getuigen. Kampen en Zierikzee waren handelsteden met vissers en kwamen beide tot grote bloei in de veertiende eeuw en vijftiende eeuw, dankzij de internationa le handel. Tevens kenden beide steden scheeps bouw. In zowel Kampen als Zierikzee zijn drie mid deleeuwse stadspoorten behouden gebleven. Kampen dreef zijn voornaamste handel echter met het Oostzeegebied, onder meer met de Scandinavische eilanden Schonen en Gotland. In Kampen is een koggewerf, waar een replica van een middeleeuwse kogge is gebouwd, die in de naastgelegen haven ligt. Op de werf is hierover een expositie ingericht. Deze expositie toont ver der de handelsroute uit de Hanzetijd. De kogge was een scheepstype dat op het einde van de twaalfde eeuw ontwikkeld werd: een overnaads gebouwde eenmaster van zo'n 23 tot 27 meter lang en ten hoogste 7 meter breed, met een kas teel op het achterdek. De Hanze was een bondge nootschap van kooplieden die elkaar steunden om de handelsroutes te beschermen en privileges wist te verwerven. In de zestiende eeuw begon de ach teruitgang van de stad Kampen door allerlei oor logen en de grotere concurrentie van Amsterdam met andere grotere scheepstypes. In de negen tiende eeuw kende Kampen een bloeiende siga- renindustrie, waarin een derde deel van de bevol king werk vond. In de stad bestond sinds het midden van de eeuw het Instructie-bataljon, het opleidingsinstituut voor korporaals en sergeanten voor de Nederlandse landmacht. De Zeven Provinciën in aanbouw op de Bataviawerf in Lelystad (foto www.batavia- werf.nl) 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2007 | | pagina 13