omdat de leenmannen, baronnen, graven,
hertogen zich steeds onafhankelijker en zelfstan
diger betoonden.
Vanuit Normandië bereikten zij in de volgende
eeuw Spanje, verjoegen de Byzantijnen uit
Zuid-ltalië en de Saracenen uit Sicilië.
Ook het oosten van Europa kreeg zijn deel: de
Zweedse Vikingen, of Warangen, voeren de
Newa op en de Wolga, stichtten Nowgorod en
legden zo de grondslag voor het Rijk van Kiew
en het Russische Rijk. Met hun Vikingschepen
voeren zij de Dnjeper af en waren spoedig op de
Zwarte zee in hun element: op het open water
naar Constantinopel, hun handelsconcurrent.
Maar bij de sterke muren stootten zij hun neus.
Een tweede aanval op de hoofdstad van het
Byzantijnse rijk mislukte eveneens in 907. Maar
Byzantium had wel een zware schatting aan hen
te betalen (Het Denengeld, in het westen al te
bekend). Uit verzet tegen het centrale gezag van
hun eigen koning Harald verlieten de Noorse
Vikingen hun fjorden en vestigden zich op de
Orkaden, de Hebriden en de Shetlands;
vervolgens Ierland, IJsland, Groenland en
'ontdekten' zelfs Amerika.
De stelling dat alléén Zeeland door zijn burgen
de Vikingen heeft weerstaan - terwijl geheel
Europa voor hun aanvallen is gezwicht - acht ik
ongeloofwaardig. Vooral daar in de jaren 879 -
885 en 891 - 893 de Vikingen herhaaldelijk de
Scheldemond in en uit gevaren zijn van en naar
Engeland en een andere groep tegelijkertijd bij
Leuven een strooptocht ondernam, zonder in
bezit te zijn van de Zeeuwse burgen; die zouden
zij nooit in vijandelijke handen achter hebben
gelaten. Nee, het waren hun eige burgen!
"Het Vikingkamp bij Leuven kan vrij veel op een
Zeeuwse ringwalburg hebben geleken", zo merk
te de auteur van Ringwalburgen op p.98 op.
De conclusie dat Vikingen èn hier èn daar een
vergelijkbare burg hebben gebouwd is blijkbaar
moeilijk.
Luchtfoto van Burgh. In de binnencirkel ligt de 'hoge burg', waarover een voetpad loopt van noord naar
zuid. Het kerkhof aan de oostzijde is duidelijk te onderkennen. De wal is voor het grootste gedeelte nog
bewaard. Tussen de binnencirkel en de buitencirkel ligt de ondergestoven gracht ter breedte van ca. 50 m.
Aan de westzijde en tegenover de NH kerk is de voormalige gracht door huizen en tuinen in beslag geno
men en een cirkelvormig wegenstelsel omsluit het geheel. 17 mei 1952, KLM Aero Carto Amsterdam
8