C.P. -2- families Von Dopf (2 ongetrouwde d«chters), Van Vrijberghe, Schuurbejupje Boeije en De Jonge, Hekend is, dat de daarvoor in aanmerking komende leden van deze families opn<BÈkleden van een positie bij de rechterlijke macht zeer veel prijs stelden. De franse Revolutie had de macht van de regenten gebroken. Te Zierikzee was, zoals reeds opgemerkt, na een halve eeuw niet veel van het oude patriciaat meer over. Daarentegen hadden zich hier in het be gin van de 19e eeuw nieuwe burgerfamilies gevestigd, als de families De Crane ErmerinsEgter van Wissekerke, Goemans, Schneiders van GreiffenswerthVan Citters, Van der Lek de Clercq, Fokker enz. De oude burgerfamilies, die reeds in de 18e eeuw hier woonden, speelden daar naast hun rol in het maatschappelijk leven. Van deze werden genoemd: Van der Vliet, Mulock Houwer, Nauta van der Gr.jpOchtman en De Looze. Op Schouwen had Nagtglas nog leren onderscheiden boeren-adel, bóeren- patriciërs en boeren-parvenufs Ondanks de armoede en teruggang in het aantal kapitaalkrachtige bur gers, hing de geur van de regententijd nog altijd over het stadje. De grote heren waren conservatief en autoritair. Zjj en hun familieleden genoten in ruime mate van het gezelschapsleven en niet minder van het culturele leven. Het laatste was zeer goed ontwikkeld. t Nut, de kaatschappij tot be vordering der nijverheid, enige rederijkerskamersToonkunst enz. gaven vol doende gelegenheid om zich te ontspannen en te bekviamen. Verder was er een sociëteit en sedert 185c een nieuwe concertzaal. De verorders telling van Nagtglas, dat hier. enige schatrijke burgers woonden, is, volgens de heer Meertens onjuist geweest. Het nieuws werd hier gelezen in de Zierikzeesche Nieuwsbode, een liberaal krantje, dat vanwege zijn lilliputter-formaat buiten de zegelwet viel. Ook verscheen de Zierikzeesche Courant, het blad der conservatieven, dat 1p a 14 rechtsvervolgingen op zijn naam had staan. De uitgave werd in 1846 gestaakt. Kerkelijk en politiek was de bevolidng vrijzinnig. Veel predikanten stonden hier lang. Dr. Meertens vestigde er de aandacht-op, dat de socialistische predikanten F.V.N. Hugenholtz (vertrokken naar Velsen in 1 875en W. Bax (vertrokken naar Zaandam in 1 884) alhier hebben gestaan»- Multatuli sprak hier meermalen. Tenslotte merkte de spreker op, dat het onderwijs hier naar de eisen van de tijd goed was. Aan de H.B.S. waren voortreffelijke leerkrachten ver bonden en verder was er een kostschool en een meisjesschool. VERSLAG VAN DE LEZING HEILIGE cTEEN, HUN RIlk_ EN MYTHE, GEHOUDEN DOOR DR. P. GLaZEMA VOOR DE LEDENVERGADERING VAN 18 OKTOBER 1966 TE ZIERIKZEE De kinderlijke vraag: "Waar komen de kinderen vandaan", is in feite de vraag naar de oorsprong van het leven. De ouders gevm hierop het antwoord in de vorm van een antropogenetische mythe: De kinderen komen van de ooievaar; uit een holle boom; een diepe put of van een blauwe steen. Niet toevallig is deze steen blauw; de kleur van de dood. Bij be grafenissen tot voor kort zeer stijlvol, thans ten offer aan een steeds verder gaande vervlakking, werd de stoet soms gesloten door een vrouw met een blauw schort. Maar daar uit de dood het leven voortkomt, is het blauw tevens de kleur van geboorte en regeneratie. Met een mythe gaat een bepaalde cultus gepaard. De begrafenis is een "rite de passage", waarbij de dood gezien wordt als de doorgang naar een nieuw leven. Alles ver andert, niets blijft. Haar in een voortdurend veranderende wereld, blijft de steen en de berg steeds zichzelf. De steen, is statisch en tegelijk

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 1966 | | pagina 2