C.P.
-2-
families Von Dopf (2 ongetrouwde d«chters), Van Vrijberghe, Schuurbejupje
Boeije en De Jonge, Hekend is, dat de daarvoor in aanmerking komende
leden van deze families opn<BÈkleden van een positie bij de rechterlijke
macht zeer veel prijs stelden.
De franse Revolutie had de macht van de regenten gebroken. Te
Zierikzee was, zoals reeds opgemerkt, na een halve eeuw niet veel van
het oude patriciaat meer over. Daarentegen hadden zich hier in het be
gin van de 19e eeuw nieuwe burgerfamilies gevestigd, als de families
De Crane ErmerinsEgter van Wissekerke, Goemans, Schneiders van
GreiffenswerthVan Citters, Van der Lek de Clercq, Fokker enz. De oude
burgerfamilies, die reeds in de 18e eeuw hier woonden, speelden daar
naast hun rol in het maatschappelijk leven. Van deze werden genoemd:
Van der Vliet, Mulock Houwer, Nauta van der Gr.jpOchtman en De Looze.
Op Schouwen had Nagtglas nog leren onderscheiden boeren-adel, bóeren-
patriciërs en boeren-parvenufs
Ondanks de armoede en teruggang in het aantal kapitaalkrachtige bur
gers, hing de geur van de regententijd nog altijd over het stadje. De grote
heren waren conservatief en autoritair. Zjj en hun familieleden genoten
in ruime mate van het gezelschapsleven en niet minder van het culturele
leven. Het laatste was zeer goed ontwikkeld. t Nut, de kaatschappij tot be
vordering der nijverheid, enige rederijkerskamersToonkunst enz. gaven vol
doende gelegenheid om zich te ontspannen en te bekviamen. Verder was er
een sociëteit en sedert 185c een nieuwe concertzaal. De verorders telling
van Nagtglas, dat hier. enige schatrijke burgers woonden, is, volgens de
heer Meertens onjuist geweest.
Het nieuws werd hier gelezen in de Zierikzeesche Nieuwsbode, een
liberaal krantje, dat vanwege zijn lilliputter-formaat buiten de zegelwet
viel. Ook verscheen de Zierikzeesche Courant, het blad der conservatieven,
dat 1p a 14 rechtsvervolgingen op zijn naam had staan. De uitgave werd
in 1846 gestaakt.
Kerkelijk en politiek was de bevolidng vrijzinnig. Veel predikanten
stonden hier lang. Dr. Meertens vestigde er de aandacht-op, dat de
socialistische predikanten F.V.N. Hugenholtz (vertrokken naar Velsen in
1 875en W. Bax (vertrokken naar Zaandam in 1 884) alhier hebben gestaan»-
Multatuli sprak hier meermalen.
Tenslotte merkte de spreker op, dat het onderwijs hier naar de eisen
van de tijd goed was. Aan de H.B.S. waren voortreffelijke leerkrachten ver
bonden en verder was er een kostschool en een meisjesschool.
VERSLAG VAN DE LEZING HEILIGE cTEEN, HUN RIlk_ EN MYTHE, GEHOUDEN DOOR
DR. P. GLaZEMA VOOR DE LEDENVERGADERING VAN 18 OKTOBER 1966 TE ZIERIKZEE
De kinderlijke vraag: "Waar komen de kinderen vandaan", is in feite
de vraag naar de oorsprong van het leven. De ouders gevm hierop het
antwoord in de vorm van een antropogenetische mythe: De kinderen komen
van de ooievaar; uit een holle boom; een diepe put of van een blauwe
steen. Niet toevallig is deze steen blauw; de kleur van de dood. Bij be
grafenissen tot voor kort zeer stijlvol, thans ten offer aan een steeds
verder gaande vervlakking, werd de stoet soms gesloten door een vrouw met
een blauw schort. Maar daar uit de dood het leven voortkomt, is het
blauw tevens de kleur van geboorte en regeneratie. Met een mythe gaat een
bepaalde cultus gepaard. De begrafenis is een "rite de passage", waarbij
de dood gezien wordt als de doorgang naar een nieuw leven. Alles ver
andert, niets blijft. Haar in een voortdurend veranderende wereld, blijft
de steen en de berg steeds zichzelf. De steen, is statisch en tegelijk