Leven en werk van ds. W.C. Lamain. Auteurs: J.W. Lamain H. Beijeman H. Natzijl.
Uitgave van Den Hertog, Houten 1998, 410 pag, geïllustr. reg. prijs fl. 54,50.
Ze noemen het zelf 'de kleine kerkgeschie
denis.' We spreken dan over de geschiede
nissen van de kleine protestantse kerkge
meenschappen, zoals de Christelijke
Gereformeerde Kerken, de twee kerkver
banden van Gereformeerde Gemeenten en
de bonte groep kerken en kerkjes, die we
zouden kunnen aanduiden met Oud-
Gereformeerden.
Een actieve groep mensen, die de kerkge
schiedenis op uiterst serieuze wijze beoefe
nen, deed inmiddels via uitgeverij Den
Hertog te Houten, vijf boeken verschijnen
onder de naam 'Predikanten en oefenaars',
waarin op vaak boeiende wijze de voorgan
gers binnen de bevindelijk gereformeerde
wereld worden beschreven.
Daarnaast deed deze groep, waaronder een
historicus als dr. H. Florijn, die een disser
tatie schreef over de Ledeboerianen, een
boek verschijnen over het ontstaan van het
kerkverband van de Gereformeerde
Gemeenten in 1907. Al deze geschiedenis
sen zijn terecht te boek gesteld. Binnen de
Gereformeerde Gezindte zijn ze te lang
onder het stof van de tijd blijven liggen. De
initiatieven van uitgeverij Den Hertog,
onder de bezielende leiding van H. Natzijl,
verdienen dan ook alle lof.
Recent verscheen de studie van J.W.
Lamain, H. Beijeman en H. Natzijl over
leven en werk van de bekende ds. W.C.
Lamain. Het is goed om aan dit fraai uit
gevoerde boek in dit blad aandacht te
besteden, want de wortels van Lamain lig
gen op Noord-Beveland.
Willem Cornelis Lamain werd in 1904
geboren in Kamperland op Noord-
Beveland. De in het boek opgenomen
kwartierstaat maakt duidelijk, dat de
'roots' van deze familie in de kring van de
Hugenoten moet worden gezocht. Eustache
Lamain, geboren in 1670/71 te St. Escobile
vestigde zich in 1695 in Rotterdam. Zijn
nazaten tooiden zich enige tijd met de ach
ternaam 'De Hand', maar al gauw werd
dat weer Lamain.
Lamains vader was schoenmaker, maar
Afb. 1. Ds. W.C. Lamain (1904-1984)
voerde de pen op vaardige wijze. Hij was
enkele jaren scriba van de 'gewone'
Gereformeerde Kerk. Vader en zoon hoor
den graag een bevindelijke dominee en
zagen er niet tegenop om naar het kerkje
van de Gereformeerde Gemeente in
Kortgene te gaan lopen om daar de 'aloude'
gereformeerde waarheid te gaan horen. De
preken van de in 1921 te Kamperland
gekomen Gereformeerde ds. F.J. van den
Ende konden hen niet bekoren, temeer
daar Willem al op zeer jeugdige leeftijd als
'bekeerd' gold. Gesprekken met Van den
Ende leverden niets op. Die vond, dat een
dominee van de universiteit moest komen.
Vader en zoon deden hun best om de door
hen gekoesterde gereformeerde waarheid
ook in Kamperland ingang te doen vinden
en organiseerden regelmatig kerkdiensten,
31