En gel and va art: Anchor's Away...
Geschiedenis van een veerdienst
Erik W. Huizinga
'Van de vele vrouwen die ik liefhad was zij,
Wilhelmina, mogelijk de liefste.
Velen verafschuwden haar onbedoelde arrogan
tie maar ik hield onvoorwaardelijk van haar.
Haar doordringende, soms penetrante lucht,
haar aantrekkelijke ronde vormen, haar ietwat
in de hoogte priemende neus. Haar markante
verschijnen had iets chiques.
Zij verbeeldde de vrijheid waar ik als jonge
jongen zo heftig naar verlangde en af en toe
droom ik nog over haar en ik zal haar ooit aan
de sluipende vergetelheid onttrekken...'
In juni 1875 werd de Stoomvaart Maat
schappij Zeeland (SMZ) opgericht.
Aanvankelijk vanuit Vlissingen naar Sheer-
ness maar vanaf 1876 naar Queenborough
(in 1912 werd Folkestone de Engelse
counterhaven om uiteindelijk in 1927 door
Harwich te worden vervangen). Later wer
den vanuit Hoek van Holland geregelde
veerdiensten onderhouden met Engeland
voor het vervoer van post, vracht en pas
sagiers. Deze vormden daarmee een be
langrijke infrastructurele schakel tussen het
Europese continent en het Verenigd
Koninkrijk.
Het markante logo van de SMZ, een eer-
tijdse lampenier die het Kanaal omarmt,
spreekt bij velen, ook heden ten dage nog,
tot de verbeelding en werd in Europa alom
herkend en geassocieerd met betrouwbaar
heid en accuratesse.
De maatschappij die meer dan honderd
jaar mocht bestaan en in 1877 reeds het
predikaat Koninklijk kreeg, werd mede op
gericht door Z.K.H. Prins Hendrik, broer
van Koning Willem lil; reden waarom veel
schepen uit de vloot, veertien van de in to
taal tweeëntwintig stuks, koninklijke namen
meekregen.
In december 2003 hoop ik mijn documen
taire over opkomst en ondergang van de
Stoomvaart Maatschappij Zeeland in
Vlissingen in première te laten gaan.
De voorbereidingen van de film hebben in
totaal zo'n drie jaar geduurd.
Dit audiovisuele werkstuk rond één van
Zeeland's belangrijke economische erfgoe
deren wordt een ruim 60 minuten durende
confrontatie met vergankelijkheid zonder
de toekomst uit het oog te verliezen. Toe
komst kan slechts bestaan bij de gratie van
het verleden.
De documentaire ENGELANDVAARTis be
doeld voor een groot publiek, hoewel het
Vanaf het begin is het postvervoer
belangrijk geweest voor de
Stoomvaartmaatschappij Zeeland.
Reeds in 1875, met de eerste
verbinding Vlissingen-Sheerness,
werd post vervoerd. Het oudst
bekende poststuk is een brief, op
9 september 1875 verzonden vanuit
Rotterdam via Vlissingen-Sheerness
naar Londen. (Privécollectie)
Oktober 2003
3