de matrozenopleiding moesten worden ge
regeld.
Sonnenberg kreeg nog wel orders te voor
komen dat gegevens over spertonnen, ont-
glippers en snijwerktuigen uitlekten, geheel
naief was onze marineleiding dus niet!
Voor de huisvesting van de officieren
moesten drie kamers in hotel Britannia ge
reserveerd worden.
Omdat het programma aan Berlijn moest
worden doorgegeven was een snelle rege
ling gewenst.
De ondercommandant in Vlissingen liet er
geen gras over groeien. Binnen enkele da
gen stuurde hij het volgende programma
aan zijn chef:
Maandag 29 april:
11.47 uur aankomst te Vlissingen en
onderbrenging van de officieren in hotel
Brittannia
14.00 uur bespreking over de mijnenveeg-
dienst
Dinsdag 30 april:
v/m bezoek aan de Koninklijke
Maatschappij De Schelde
n/m autotocht over Walcheren gevolgd
door een diner bij de ondercommandant.
Woensdag 1 mei: vaartocht met de Douwe
Aukes en de M 1/M 4, waarna vertrek naar
Willemsoord.
Als begeleider zou optreden luitenant-ter-
zee G.B. Fortuyn, een der officieren die in
het najaar van 1934 Kiel had bezocht.
Wij mogen aannemen dat de officieren op
29 april om 11.47 uur met D 138 in
Vlissingen zijn aangekomen. Deze trein be
stond uit slaap- en zitrijtuigen uit Altona,
Berlijn, Dresden en Leipzig. De bezoekers
kwamen uit Berlijn. Ongetwijfeld zal de
Marineleitung de reis naar Vlissingen met
hen hebben besproken: hoe zich op te stel
len, waar op te letten, inlichtingen te verza
melen en voorzichtig te zijn met het ver
strekken van informatie over de
Kriegsmarine.
Over de aankomst in Vlissingen, ontvangst
en onderbrenging in hotel Britannia zwijgen
de documenten, ook de Vlissingsche
Courant vermeldt er niets over. Het is alsof
de bezoekers achter een rookgordijn zijn
verdwenen.
Hun aanwezigheid kan echter worden afge
leid uit de journalen van Hr. Ms. Douwe
Aukes en Hr. Ms. M 4. Dat van de Douwe
Aukes vermeldt:
Reewacht 30 april 1935:
Stomen naar Spijkerplaat. Houden nabij
spitse ton op en neer. Oefenen personeel
werprol. Houden oefening boogstomen
voor officieren. Houden oefening boeipik-
ken voor officieren. Stomen naar de haven.
Meren te 11.30 uur over SB langs buiten
ponton. Hijsen geus en topvlaggen ter ge
legenheid der verjaardag van H.K.H.
Prinses Juliana. Vastwerken. Laten passa
gieren.
Woensdag 1 mei 1935:
7.30 ontmeren.
Stomen naar Spijkerplaat, leggen 10 stuks
mijnen 1921. Zijn te 9 uur klaar met het
diepen der geworpen mijnen. Beginnen
hierna met het lichten der mijnen.
Hebben om 11.20 uur nog 2 mijnen niet
Het Vlissingse station uit
1894, waar de heeren uit
Duitsland aankwamen.
(Fotocollectie Gemeente
archief Vlissingen)
Oktober 2003
17