Bromnozems en de Fles
Gerard van, der Hoeven
Ook aan Vlissingen gingen de zogenaamde 'swinging-sixties' niet geruisloos voorbij. De
jaren zestig cultuur waarbij het afzetten tegen de oudersdrang naar vrijheid, bewustwor
ding, vrije opvattingen op het gebied van de seksualiteit en protest tegen de gevestigde orde
de eigentijdse jongeren bezighielden, hadden zo ook hun uitwerking op de Vlissingse jeugd.
Al was het allemaal wat gematigder dan bijvoorbeeld in Amsterdam, waar de provo's de
straten af en toe onveilig maakten.
Entertainment
Aan het begin van de zestiger jaren begon
het nog allemaal rustig. In de uitgaansge
legenheden van Vlissingen speelden nog
keurige combo's en orkesten en was het
jongerenpubliek deels aangewezen op het
Concertgebouw, het tegenwoordige Arse
naaltheater, waar J. van Loon - beter be
kend als Ome Jan - begin jaren zestig
avonden organiseerde. In de jaren vijftig
had het verenigingsleven zich daar vooral
gemanifesteerd met talloze gymnastiek-
uitvoeringen, buurtverenigingbij eenkom
sten en dergelijke. Maar toen Ome Jan in
de gaten kreeg dat mede door de komst
van de televisie het verenigingsleven
danig was verstoord, ging hij zich meer en
meer toeleggen op het organiseren van
feestavonden met levende muziek.
Voorzichtig werd in 1963 ook in La Cave
op de Nieuwendijk gestart met een op jon
geren gericht muziekaanbod. Andre Prins
de toenmalige exploitant weet zich te her
inneren: "Laat op de avond hadden wij
vrijwel dagelijks een pianist of entertainer
voor het wat oudere publiek, in de voor
avond werd er wat meer op de jeugd afge
stemd en speelden lokale groepen als The
Skyrockets, Flying Arrows, JG and the
Saints en The Skybolts."
Vooral aan het begin van de jaren zestig
hadden de ouderen nog flink vat op het
gedrag van de jongeren. Don Bosco in de
Palingstraat was een jongerensociëteit op
gezet door de Katholieke kerkgemeenschap
en De Sloep en de Walk-Inn in de Bone-
dijkestraat was een initiatief van de Her
vormde Gemeente om de jongeren hun ver
tier te bieden en van de straat te houden...
In De Globe in de Hellebardierstraat kon
den jongeren terecht voor het volgen van
educatieve programma's.
De fles
Rond 1964/1965, toen de beatmuziek in
middels zijn intrede had gedaan en de jon
geren zich verder afzetten tegen hun
ouders en het gezag, ontstond ook in Vlis
singen een mengeling van subculturen. Zo
had je de vetkuiven die de Vlissingse bin
nenstad onveilig maakten op hun Zündapp
of Floret en had je de aanhangers van de
DOP, dat was een groep jongeren, veelal
scholieren van de MULO of HBS, die zich
in eerste instantie ophielden bij het monu
ment van het Vlissingse gemeentewapen,
de fles, op het toen nog nieuwe Stadhuis
plein. De provo's in Amsterdam hadden
hun Lieverdje op het Spui, de hangplek
voor de DOP-jongeren was de Fles. De
De hangplek voor de DOP-jongeren was de
fles op het Stadhuisplein
(collectie Fred Smit, 1965)
16
Den Spiegel, oktober 2000