MUSEUMBIBLIOTHEEK
28
De museumbibliotheek heeft ver
schillende boeken over de oude èn
de nieuwe havens in haar bezit.
Men vindt er onder andere:
Grol, H.G.
(oud archivaris van de gemeente
Vlissingen
De geschiedenis der oude havens
van Vlissingenalsmede de invloed
van Oranje op hare verdere ont
wikkeling. 1931.
In het tweede gedeelte schetst
Grol hoe na voornoemde datum de
havens zich onder invloed van het
Oranjehuis steeds verder uit
breidden.De auteur geeft staatjes
van de buitenlandse schepen die
gedurende de jaren 1538-1584 an
kerage betaalden en toont de le
zer hoeveel wijn werd geïmporteerd.
Tevens bevat het boek als bijlagen
de "Voorschriften betreffende het
gebruik der kaaien" in 1661 en
een overzichtskaart van de oude
en nieuwe havens tot 1931.
Dit boek werd gepubliceerd ter
gelegenheid van de plechtige ope
ning van de nieuwe Vlissingse ha
venwerken op 17 april 1931 door
Hare Majesteit de Koningin.
Burgemeester Van Woelderen had de
heer Grol gevraagd een bronnen
studie te maken van de geschiede
nis van de oude havens van Vlis
singen en daarbij ook na te gaan
wat voor invloed het Huis van
Oranje op de ontwikkeling van de
havens heeft gehad.
Een belangrijke datum in de Vlis
singse geschiedenis is 6 april
1572, toen Vlissingen de eerste
stad was die zich uit eigen bewe
ging bevrijdde van het Spaanse juk.
Daardoor werd aan Vlissingen ter
beloning op 2 maart 1574 het pri
vilege van Prins Willem verleend,
hetgeen tot gevolg had dat alle
belemmeringen van Vlissings groei
en bloei werden weggenomen.
Grol wijdde het eerste gedeelte
van zijn boek aan de ontwikkeling
der havens tot 1572. Men leest
hierin over de toenemende handel
en de behoefte aan nieuwe havens
en het verzet van Middelburgse
zijde tegen nieuwe havenplannen.
flrnoldus, H.
Vijftig jaar N.V. Haven van Vlis
singen 1934 - 1984. 1984.
Henri Arnoldus gaat in zijn werk
"Vijftig jaar NV Haven van Vlis
singen 1934 - 1984" verder waar
Grol ophoudt. Het boek vangt aan
met de beknopte geschiedenis van
de ontwikkeling der havens tot
1934, het jaar waarin de NV Haven
van Vlissingen is opgericht. Ver
volgens beschrijft de auteur de 50
woelige jaren die de vennootschap
heeft doorgemaakt. De lezer leert
de toenemende bedrijvigheid in de
havens kennen. Hij wordt geïnfor
meerd over de lading die werd aan
en afgevoerd,de schepen die Vlis
singen aandeden en de tarieven
die in de verschillende jaren
werden gehanteerd, waarbij opvalt
dat de kosten in de loop der ja
ren niet evenredig zijn gestegen.
Arnoldus beschrijft hoe de ven
nootschap door middel van onder
andere het Sloehaven-projektde
containerterminalde uitbreiding
in Vlissingen Oost erin slaagde
Vlissingen als handelshaven in
ternationale bekendheid te geven.