10
D£ STILLE VRIEND
Vrienden maak je, maar soms bieden ze zich asm Mij
overkwam dit in maarttoen, de gemeentelijke informatie
gids in de bus gleed. Een nieuw "Ki$< op Vlissihgen",
jawel. Ik bladerde het boekje door en 3 egde het weg om
het vrijwel ohmiddelijk daarna weer op te pakken. Ge
boeid bestudeerde ik de onrraiag. Esn stadspark of plant-
soen, een herstelde gevelwand, wat-was het? Ét moest
meer zijn dan enkel een op'het oog fraai stemmingsbeeld
om mijn aandacht vast te houden. Ik hield de' woorden
van de dichter Martinus Nijhoff in gedachtenLees maar,
ar staat niet wat er staat, Was er sprake van een dub
bele bode® en zo ja, welke sleutel paste daar dsn op?
Bij nadere beschouwing bleek de man achter de camera
zijn invalshoek zorgvuldig gekozen te hebben,. Een mees
terstukje van beïnvloeding van de kijker! Blikvanger is
de toevallige passant. De man houdt stil en neemt er
gens de tijd voor. Hij kijkt op. Beeld en.verbeelding
vloeien in elkaar over. Is het gen Vriend, in; gepeins
verzonken? Wat houdt zijn blik gevangen? Het kan niet
anders dan het.museum zijn. Da" is de foto achter de
foto- Het,,is.het museum dat' de kaft siert wan het 'huis
aan huis verspreide Kijk op Vlissingen - 1985, -
Musea? Je kunt"ze mijden als huizen, met'verhoogde drem
pelwerking. Heb je eenmaal je eerste toegangskaartje
gekocht, dan. ia er veelal geen weg meer terug; je raakt
verslingerd aan:de telkens wisselende manier-waarop
heden en verleden in beeld warden gebracht.Soms her
inner je je hoe geroerdje was toen je geconfronteerd
werd met iets ;dat een stempel op je zette. Toch is deze
ontroering: vaak:niet meer dan een zwakke echo van dé
eerder beleefde-ontroering. Hst weemoed realiseer je
je dat ds.'indruk die eenzelfde versehijnsél vroeger óp
ja maakte oneindig veel groter was. Zo'n vijfentwintig
jaar geleden vq'gde mijn leraar geschiedenis óp dé mid
delbare ..school de daad bij het woord en besloot de les
sen voort te zetten in het Rijksmuseum,waar 'jjuist een
grote Egypte-tentoonstel1ïaiQ geopend was. Plots stond
ik oog in oog met farao.' s,' mummies an een verfiJr»cfe do
dencultus. Bij een later bezoek aan het Nationaal Museum