NODE IN DE ZEEUWSE KLEDERDRACHTENEEN
GENOEGLIJKE AVOND IN HET MUSEUM.
Hst programma voor de avond van de jgde april
1985 vermeldde een lezing met lichtbeelden
over mode in de Zeeuwse klederdrachten» Spreek
ster zou zijn mevrouw A. van de Poel, hoofd
assistente bij het Zeeuws Museum te Middelburg»
Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Wat mij vooral
aansprak s/as de gekozen invalshoek, want wat is
mods anders dan sen spiegel van de menselijke
natuur? ïk meldde mij tijgig voor een zitplaats
in de Grote Zaal van het Stedelijk Museum.
Waarom praten over klederdrachten in het mu
seum? Sir Roy Strong, direkteur van het
Victoria an Albert Museum in Londen, formu
leerde het als volgt: "Een kledingstuk is
een beeldhouwwerk van stof om het menselijk
lichaam, het is kunst". Het werd die avond
al snel duidelijk, dat ook de Zeeuwse kleder
dracht niet aan wijzigingen in.de .mode ontko
men is. Mode wortelt diep, zeer diep, In de
bloeitijd van het Hd&eeurse klsssieisme in
Frankrijk wist La Rochefoucauld reeds te mel
den: "Men prijst of laakt de meeste dingen
slechts omdat het in de mede is". Als je be
denkt wat er in het leven niet aan mode onder
hevig kan zijn
Zoals gezegd, modewijzigingen vonden weerklank
tot in de hoerendracht, een dracht die zich
ontwikkeld heeft uit hst burgerkostuum van de
l?e en vooral 18e eeuw. Mevrouw Van de Poel
legde hsar gehoor uit dat zij uit praktische
overwegingen (de beschikbare tijd, de veelzij-