de PZEM strooit niet met geld uit liefde... zit je nog in 't donker. Kannekens: Er zit een noodknop op dat apparaat, waardoor je nog vijf dagen stroom kunt krijgen. In die tijd kun je dan kontakt met de PZEM opnemen en komt het wel voor elkaar. NZ: Wat een gedoe! En dan verwacht u. dat 80% van de Zeeuwen daar vrijwillig aan mee gaan werken? Kannekens: Nou, er is nu al ruim 40%, die automatisch betalen. Als we die mensen een korting beloven gaan ze gewoon een maand eerder betalen. Dat is toch aantrekkelijk... NZ: Het is anderhalve maand eerder en ze blijven met die rompslomp zitten. Stel, je bent zes weken weg, met vakantie. Je komt thuis en je diepvrieskist is helemaal ontdooit. Dankzij de nieuwe service van de PZEM... Kannekens: Nou, mensen, die automatisch afschrijven kunnen we misschien wel een jaar-code geven. Dan blijft voor hen het voordeel van die bonus. Die vinden geld op straat bij wijze van spreken. Ja, geen groot bedrag, maar waarom zouden ze die gulden niet nemen? Zuunig NZ: Zo'n apparaatje gaat 450gulden kosten per aansluiting. Dat betekent 63 miljoen gulden als iedereen in Zeeland zo'n ding aan z'n meter krijgt. Dat moet u toch op een of andere manier terug krijgen? Kannekens: Natuurlijk! De PZEM strooit niet met geld uit liefde... daar kent u ons wel voor, hè! Ons bin ook zuunig! Het voordeel voor ons zit 'm in de administratieve rompslomp. Al die betalingsherinneringen. En we hoeven bij slechte betalers niet meer langs de deur. 't Wordt een volkomen geautomatiseerd gebeuren. En we hebben natuurlijk onze centen eerder binnen en dat levert rente-voordeel op. Zelfs als we die bonus geven, houden we er nog aan over, dus daar betalen we die 63 miljoen dan van. Wat dat betreft zijn we altijd goede rekenaars bij de PZEM. NZ: Dus die afsluitploegen, die de afgelopen jaren nogal fors uitgebreid zijn, die zijn overbodig geworden, straks? Kannekens: Nou, daar raakt u al een puntje. Dat is een van de eerste bezuinigin gen. NZ: Die mensen gaan de laan uit? Kannekens: Eh... nee, dat hoeft niet. Want we hebben nog vakatures. En bovendien hopen we dat die kabel-t.v. doorgaat en dan hebben we weer 'n heleboel mensen nodig. Daar zien we als PZEM een nieuw werkterrein liggen. Betalingsprobleempje NZ: Volgens de landelijke leveringsvoor waarden kunt u straks mensen die regelmatig te laat zijn met betalen, dwingen om zo'n apparaatje op hun meter te nemen? Kannekens: Nee, volgens die leveringsvoor waarden mogen wij voorschotten vragen aan diegenen, van wie we denken dat ze een betalingsprobleempje kunnen geven. NZ: Is dat niet hetzelfde als ze dwingen zo'n apparaatje te accepteren? Kannekens: We mógen een voorschot eisen, maar in plaats daarvan zeggen we: zou je niet liever twee maanden eerder gaan betalen via ons nieuwe systeem. Dan zetten wij onze bonus daar tegenover. Dat vihdt zo'n man dan wel aardig, maar hij zit al zo moeilijk en dan... twee maanden eerder betalen! Nou, dan maken we samen een regeling, waarbij hij bijvoorbeeld driekwart in één keer betaalt en de rest in termijnen. NZ: In de praktijk zal zo iemand dat vaak niet kunnen. Wat gebeurt er als hij dat het niet doet? Kannekens: Hij houdt zijn vrijheid. NZ: Ugaat hem niet dwingen zo'n apparaatje te nemen? Kannekens: Nee, zo zijn we niet, hè. Dat zou een dermate klant-onvriendelijke op stelling zijn. Dat mag je niet van een openbaar nutsbedrijf verwachten. NZ: Maar waar blijft dan het financiële voordeel voor de PZEM? Want die financiële rompslomp ligt niet bij de automatische betalers, maar juist bij de slechte betalers. En daar blijft u ook uw afsluitploegen dus voor nodig hebben. Kannekens: Dat ben ik wel met u eens, maar wij willen de mensen er van overtuigen, dat het financieel voordelig is voor hen. NZ: Dat kunt u wel proberen, maar de realiteit is, dat veel mensen het ene gat met het andere moeten stoppen en gewoon niet in staat zijn om plotseling ruim twee maanden te gaan inlopen. Als u dit systeem ooit wilt invoeren in Zeeland zult u dwang moeten gebruiken en dat is allesbehalve klant vriendelijk. Kannekens: Ik ga er van uit, dat we het op basis van vrijwilligheid en goed overleg regelen. Dat zullen we althans zeker de eerste jaren doen. We moeten eerst zien hoe het loopt. NZ: Nog iets anders: als je een uitkering krijgt, komt die meestal pas op de eerste van de maand. Soms nog later. Maar als je die code wilt hebben op de eerste van de maand, moet je al tien dagen eerder je geld overmaken. Wat gebeurt er nou met mensen, die pas na een week betalen omdat ze niet eerder geld hadden. Die hebben pas halver wege de maand hun code. maar dan hebben ze wel voor een volle maand betaald, terwijl ze de eerste helft in het donker zaten. Kannekens: Je kunt die code laten ingaan op elke dag van de maand. Of dat nou de eerste of de vijftiende is. Zodra je een voorschotbedrag voor een maand hebt betaald, krijg je een code en loopt de meter weer dertig dagen. Dus dat kan één keer vervelend zijn, maar daarna is dat aange past. Warm eten NZ: het gekke is, dat het grootste deel van de PZEM-rekening niet op elektriciteit slaat, maar op gas-verbruik. Straks ga je jezelf afsluiten van de elektrische stroom, maar het gas,dat blijft stromen, want op de gasmeter komt geen apparaat. Dus dan heeft u uw afsluitploegen toch nog nodig... Kannekens: Nee... gas mogen ze straks blijven gebruiken! NZ: Waarom? Kannekens (lachend): Wij worden steeds klant-vriendelijker! Nee... eh, dat is eigen lijk erkennen, dat gas een primaire levensbehoefte is. Je mag de mensen niet ZACHT.. zonder warm eten zetten. Ik vind warm eten zo'n behoefte, dat je je moet afvragen: mag ik dat gas zo maar afsluiten? Kijk, licht daar kan een mens zonder. Dan nemen ze maar een kaars, maar warm eten... NZ: Maar dat is op dit moment toch ook zo? Waarom geldt dat mooie verhaal over gas als primaire levensbehoefte nü nog niet? Nu sluit u gewoon af. Kannekens: Nou ja, aan het einde van het jaar krijgen ze natuurlijk wel de hele rekening gepresenteerd. En als ze dan niet betalen, worden ze wèl afgesloten van het gas, hè. Stuitend De PZEM is niet het enige energiebedrijf, dat het nieuwe afsluitsysteem wil invoeren. In Rotterdam worden er deze maand al proeven mee genomen. Vandaar ook, dat het Konsumentenkontakt de zaak argwa nend volgt. 'Er is natuurlijk één reden waarom de PZEM dat systeem wil invoeren en dat is het feit, dat steeds meer mensen financieel zó klem komen te zitten, dat ze de energierekening niet meer kunnen betalen', zegt Ineke Weernekers van het Konsumen- ten Kontakt. En ze vervolgt: 'Maar het is schandalig om mensen op die manier van hun eerste levensbehoefte af te sluiten. Die mensen zitten toch al zo moeilijk en ze dan ook nog eens gaan dwingen om twee maanden in te lopen en vooraf te gaan betalen. Het gevolg zal alleen maar zijn, dat er meer mensen het ene gat niet meer met het andere gestopt kunnen krijgen en dus... in het donker komen te zitten. Dat is dus weinig sociaal en van een nutsbedrijf zou je anders mogen verwachten. Binnenkort gaan we in de slag over die zogenaamde 'landelijke voorwaarden' en dan zullen we dit zeker aan de orde stellen. Want wij hebben er maar één woord voor: stuitend'. Precies veertien dagen nadat Kannekens z'n plan in de openbaarheid bracht, bleken twee leden van het dagelijks bestuur van de PZEM (de Vlissingse wethouder D. Bruin- ooge en voorzitter Don) ook tot de konklusie te zijn gekomen, dat het nieuwe systeem misschien toch minder goodwill voor de PZEM zou kweken als Kannekens wel denkt. Beiden verklaarden, dat er 'geen sprake van is, dat er over het invoeren van het nieuwe systeem wordt gedacht.Als dat waar is, blijft slechts over dat een PZEM- direkteur kennelijk zonder medeweten van bestuur, persdienst en betrokken personeel de kleinverbruikers de stuipen op het lijf jaagt. Kees Slager

Tijdschriftenbank Zeeland

Nieuw Zeeland | 1985 | | pagina 8