Wie niet vooruit betaalt zet zichzelf in 't donker Een 'klantvriendelijk' plannetje van de PZEM Twee jaar is het geleden dat de PZEM een 'aangeschroefd incassosysteem' invoerde. Vanaf dat moment mocht je niet meer twee maandelijks je voorschot betalen, maar elke maand. En -belangrijker-je kreeg niet honderd dagen de tijd om de rekening te betalen, nee voortaan stond er 30 dagen na de vervaldag een afsluitploeg op je stoep. Velen hebben de afgelopen jaren op het nippertje -door het betalen van dertig gulden incassokosten- zo'n afsluiting weten te voorkomen. Maar ziet, dat alles gaat veranderen. Altijd maar dat gedreig met afsluiten vond men bij de PZEM toch ook wat gênant, zowel voorde buurt als voor het eigen personeel. Daarom heeft men nu een lumineus plan bedacht. De afsluitploegen kunnen de laan uit, want.... straks gaat de kleinverbruiker zichzelf afsluiten! En dat niet 30 dagen na de verval dag, maar 60 dagen eerder. Want de PZEM wil aan de elektriciteitsmeters een apparaatje bevestigen, waardoor je alleen nog maar stroom kunt krijgen, als je die stroom vooruit hebt betaald. De PZC tekende het nieuws op 9 november op uit de mond van direkteur Kannekens, die er toen op wees dat het energiebedrijf zo het ver schijnsel 'wanbetaler' de kop hoopt in te drukken. Immers, zo citeerde de krant hem, 'er moeten momenteel ongeveer 100 huis houdens per maand worden afgesloten van gas en licht in Zeeland. En dat betekent extra administratieve rompslomp en het sturen van een monteur.' Weliswaar zal het nieuwe systeem -aldus de krant- op vrijwillige basis worden ingevoerd, maar in gevallen van regelmatige wanbeta ling kan het energiebedrijf volgens landelijke leveringsvoorwaarden eisen dat de klant volgens het nieuwe systeem te werk gaat. Nieuw Zeeland zocht kontakt met de PZEM. Omdat het hoofd van de voorlichting het nieuws zelf ook uit de krant had moeten lezen, belandden we bij direkteur Kannekens. En toen bleek onze argwaan helemaal on terecht. Want het hele systeem is ingegeven door 'klantvriendelijkheid'Lees en verbaas u over de gedachtenkronkels van een PZEM- direkteur. 'Er is', zegt Kannekens, 'geen sprake van dat het aantal afsluitingen in Zeeland de laatste jaren snel groeit. En ook het aantal mensen dat op het laatste moment betaalt, stijgt niet. We hebben zelfs de indruk, dat het iets aan het verbeteren is. Dus Rotterdamse zorgen kennen we niet in Zeeland.' 'Toch', zo werpen we hem tegen, 'vertelde u ons twee jaar geleden nog dat er maar zo'n vijftig afsluitingen per maand waren en nu lezen we over honderd per maand.' A. Kannekens ...klantvriendelijk... (foto Johan Sinke) Kannekens: Dat is verkeerd in de PZC gekomen. Het aantal zit dichter bij de vijftig dan bij de honderd. Nieuw Zeeland: Maar dan is het dus ook helemaal niet noodzakelijk om zo'n onvrien delijk systeem te gaan invoeren Kannekens: We willen dit systeem invoeren als service tegenover onze verbruikers. Natuurlijk hebben wij ook een voordeel, want we vermijden al die administratieve rompslomp, maar we stellen er een bonus tegenover. De mensen, die zo'n apparaatje laten plaatsen krijgen een korting op hun rekening. NZ: Vijf gulden, hebben we begrepen, maar dat betekent wel. dat je er één of twee maanden rente-voordeel bij inschiet. En je krijgt allemaal rompslomp aan je kop, want nu moet de klant aan het begin van elke maand een code-nummer op dat apparaat in toetsen, wil hij stroom krijgen. Kannekens: Dat van dat rente-voordeel is juist, dat moet je er aftrekken. En die vijf gulden was een voorbeeld. Het kan ook op een rijksdaalder uitkomen. Maar als de mensen niet elke maand zo'n code willen intoetsen, dan kunnen ze ook vooreen heel jaar vooruit betalen. Dan krijgen ze een code voor een heel jaar en dan is de stroom- levering ononderbroken gegarandeerd. Ook tijdens de vakanties! NZ: Dat is een geweldige vooruitgang met de situatie op dit moment! Kannekens (onverstoorbaar): Nog beter is dat iemand gewoon een rekening-courant bij de PZEM opent. Hij laat automatisch duizend gulden overmaken en wij leveren voor duizend gulden energie. Dan zeggen wij: prima meneer, u krijgt nog rentevergoe ding ook. Want bij ons zit er puur een service-gedachte achter hoor! Noodknop NZ: Hoe kom je straks dat code-nummer, dat je maandelijks moet intoetsen te weten. Het is elke maand anders, hè? Kannekens: Nou, zodra de betaling binnen is, stuurt de computer een kaart naar de klant en daar staat op, dat hij deze maand bijvoorbeeld code 786 moet gebruiken. Die toetst hij in en hij is een maand zeker van stroom. NZ: Dat betekent wel, dat je dus al een dag of tien vóór het begin van de maand je geld moet overmaken, anders krijg je die code niet op tijd. En als er iets misgaat bij PZEM of PTT 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Nieuw Zeeland | 1985 | | pagina 7