'Publiek
komt af op
gevestigde
films'
Het Filmhuis Meccano in Middelburg draait nu een jaar.
Dinsdag 5 februari vierde Meccano dat met een talkshow, muziek van het Tristan Honzinger Sextet en
feest na. Voor filmliefhebbers ontwikkelde het filmhuis zich op een verheugende manier.
Van twee of drie filmavonden in het begin tot dagelijkse voorstellingen nu.
Je hoeft niet meer naar de randstad om een bepaalde film te zien.
De gemeente Middelburg beloonde Meccano met een jaarlijkse subsidie van 25.000 gulden tot en met '88.
Van dat geld kon een vaste medewerker worden aangetrokken.
Leo Hannewijk, met Jan Koole oprichter van Meccano, heeft met ingang van dit jaar een halve baan bij
het filmhuis. Leo blikt terug en vooruit.
Je merkt dat het publiek toch af komt op
de gevestigde films, maar we willen de
kleine kwaliteitsfilms toch een kans blijven
geven. 'Sophies choice', 'Kramer versus
Kramer', 'Oblomov', 'Terms of endear
ment', dat zijn allemaal voorbeelden van
films waar veel publiek voor komt.
'Los santos innocentes' van Carlos Saura
of'Le lit' van Mariou Hansel trokken maar
heel weinig mensen en dat zijn allebei
prachtige films. Bij Le Lit zaten er negen
mensen in de zaal!
Een aantal films, daar beginnen we niet
eens aan. Zoals 'Vora-nova' van Dirk
Rijneken die op Film International in
Rotterdam in première gaat. Het publiek is
nog niet filmrijp. Daar moeten we dus hard
voor werken. Kassuccessen als Kramer
versus Kramer en Terms of endearment
hebben we nodig om de tekorten te kunnen
dekken. Dankzij dit soort films hebben we
een gemiddeld bezoekersaantal van vijftig
tot zestig. Dat is heel redelijk vergeleken
met andere filmhuizen. We hebben veertig
bezoekers nodig om samen met de subsidie
quitte te spelen.
Meccano is toegelaten tot de bioscoop
bond en dat betekent dat we nu kwaliteits
films kunnen draaien die ook in de
bioscopen komen. Voordien moest je
wachten totdat ze niet meer in de
bioscopen rouleerden. Een groot voordeel
dus. Over bioscoopfilms overleggen we
met Alhambra in Vlissingen. Nemen zij
hem niet, dan draaien wij hem. Zoals in
januari met 'Paris-Texas', van Wim
Wenders het geval was.
We zijn een kwaliteitsbioscoop. Maar we
doen meer dan alleen films draaien. Er
komen meer talkshows, het blijft niet bij
die van 5 februari. In mei of juni willen we
er een organiseren met Hugo Claus. Dat
gebeurt dan in het kader van een Vlaams
festival met films, muziek, theater en
literatuur. Talkshows zijn in de randstad
nogal populair aan het worden. Bij Film
International zijn er ook talkshows.
Het gaat ons er om dat er over films
gepraat kan worden met publiek zonder
dat het enge sfeertje ontstaat van: wie stelt
de eerste vraag. Zo nu en dan zal er ook
levende muziek te horen zijn bij Meccano.
In april is er bijvoorbeeld levende muziek
bij films van Fellini. Maar voorlopig is dat
nog incidenteel. Theater willen we ook
organiseren, als het maar raakvlakken
heeft met film.
We krijgen 30.000 tot 50.000 gulden
subsidie van WVC en daarvan kopen we
een 35 mm projector. De kwaliteit van
beeld en geluid wordt dus veel beter. In
april draaien we er mogelijk al mee in de
Zeeuwse Bibliotheek. Daar gaan we
wekelijks op vrijdag en zaterdag films
vertonen. De krant is wel een grote
onkostenpost. Maar ons doel is niet alleen
films te draaien, maar ook om het
filmklimaat te verbeteren, bijvoorbeeld
met achtergrondverhalen over regisseurs,
acteurs, het totstandkomen van een film,
interviews en ga zo maar door.
Dat gebeurt allemaal door vrijwilligers.
Het filmhuis draait op vrijwilligers, die
blijven broodnodig. Het zijn er ongeveer
dertig. We moeten het wél strak organise
ren, anders klapt 't.
Je moet er van op aan kunnen dat de deur
op tijd open gaat, dat de kaartjes verkocht
worden en de film op tijd begint. Maar het
gaat goed. Er zijn wel eens incidenten.
Vooral in het begin, over de keuze van de
films. Leuk, zaten we met twaalf mensen
rond de tafel: zoek maar een filmprogram
ma uit. Er kwam dus geen programma. Nu
doen we het zo: iedereen kan met
suggesties komen, maar een paar mensen,
Jan Koole, Roland Melis en ik, gaan films
bekijken en boeken of boeken niet. We
moeten ook rekening houden met het
Middelburgs filmpubliek en met het aantal
bezoekers. Als het een beetje loopt, dan
vragen distributeurs je om films te
vertonen. De distributeur heeft er namelijk
belang bij dat zoveel mogelijk mensen de
film bekijken. Dat levert het meeste geld
op. Als je dan weet dat wij regelmatig films
krijgen aangeboden, dan zegt dat wel wat.