Maritiem erfgoed in het Deltagebied 5 De Blazer Pau Heerschap In het vorige nummer van Nehalennia deelde ik mee dat ik de reeks Maritiem erfgoed na vier afleveringen ging stoppen. Wim de Vrieze, lid van onze vereniging, maakte mij er echter op attent dat ik toch nog één oud scheepstype aan de orde moest stellen, namelijk de bla zer. Inderdaad, hoe kon ik die vergeten! Tot in de jaren zestig van de vorige eeuw lagen de havens van Ouddorp, Goedereede-Havenhoofd en die van Stellendam nog vol met dit scheepstype. Bovendien was mijn grootvader, naar wie ik genoemd ben, in 1908 voor de Nieuwe Waterweg bij het laveren door de giek van een blazer overboord ge slagen en verdronken. Hij spoelde aan op het strand van 's-Gravenzande en is toen in die plaats ook begraven. Hij maakte deel uit van een bemanning die vanaf Goedereede- Havenhoofd op de Noordzee viste. Dus maar weer eens naar Wout Dijkstra in Bruinisse voor informatie. Paesens-Moddergat Als heel jong hoorde ik in Ouddorp de namen noemen van de vissersdorpjes Paesens en Moddergat, als er over blazers gesproken werd. Deze twee plaatsjes liggen als een soort tweelingdorp aan de Friese waddenkust in de buurt van Anjum, bekend van de boeken over de Franse tijd van de kinderboekenschrijver Sibe van Aangium. De twee plaatsjes maken deel uit van de gemeente West-Dongera- deel. Vandaar de letters WL op de zeilen van de schepen. Als ik bij de familie Dijkstra in Bruinisse aankom, ligt er al weer een stapel informatie klaar. Ik noem de namen Paesens en Moddergat en Wout pakt gelijk een boekje dat over deze plaatsen handelt. Ik vertel dat ik de indruk had gekregen dat alle behouden blazers na de scheepsramp van 1883 naar de kop van Goeree waren gekomen. De werke lijkheid blijkt echter anders te zijn. Het boekje is een informatieve gids van het museum 't Vissershüske in Moddergat. Uitvoerig wordt de ramp van 6 maart 1883 besproken. Na een lange, koude en storm achtige nacht nam de storm in de loop van de 6e maart in kracht toe. Het ene na het andere schip ging ten onder en sloeg onder andere op de kusten van de Waddenei landen te pletter. Van de 21 schepen bleven er slechts vijf behouden. 83 jongens en mannen uit de eerder genoemde vissersplaatsjes kwamen om in de golven. Maar ook 26 vissers uit Urk, 9 uit het Groningse Zoutkamp en 3 uit Den Helder lieten het leven. Het was een ramp van onge kende proporties. Een groot deel van de beroepsbevolking was weggevaagd, er waren talloze gebroken gezinnen, met een toekomst van jarenlange armoede. De tweemast blazer WL 15 behoorde tot de vijf schepen die behouden terugkeerde. De bemanning, bestaande uit schipper Anne Groen, zijn zonen Jan, Hille en Klaas en de knecht Tiete kwamen behouden aan wal in Wierum. Later werd de WL 15 verkocht aan W. Redert uit Goedereede en daar gere gistreerd als GO 15. Eén blazer uit Moddergat kwam dus maar terecht op de kop van Goeree. Nehalennia winter 2019 nr. 206 Wout pakt een ander boekje Zuiderzeevlootscheepsmodel len in Museum Spakenburg' en zegt: 'Kijk, dit is ook inte ressant.' Hij bladert en toont de bladzijden 84 en 85. Daar op een afbeelding van een model van de blazer TX.33. Hij leest voor: 'De oorspronkelijke TX.33 werd gebouwd in 1918 bij de werf De Hoop in Workum. Opdrachtgever was Cornelis Drijver van Texel. Als TX.33 heeft het tot 1931 vanaf Texel gevist. Het schip is verkocht naar Ouddorp en kreeg het registratienummer OD 4. In 1957 kreeg het IJmuiden als thuishaven met als nummer IJM 23. Tot 1960 is het voor de visserij gebruikt. Later is het in de recreatie vaart terechtgekomen.' De blazer Wout vertelt: 'De blazer is een schip dat veel op een Lemster aak lijkt. Het is zwaarder uitgevoerd, met rechte hoge boorden vanaf de waterlijn. De bolle spantvorm loopt in het achterschip geleidelijk op in een S-vorm. Je had zowel éénmasters als tweemasters. De blazer ontstond in de tweede helft van de 19e eeuw. Het schip had weinig diepgang en was goed bestand tegen regelmatig droog vallen. Die geringe diepgang had ook een groot nadeel. Het schip had gewoon te weinig ballast. Er zat gewoon te weinig hout in het water. Dat zorgde ervoor dat het schip op volle zee niet erg zeewaardig was. Het kon gemakkelijk kapseizen. Dat was gewoon ook het probleem bij de ramp van 1883 met de vloot van Paesens en Moddergat. Al in de jaren 60 van de vorige eeuw werden bijna alle blazers vervangen door kotters. Meer weten? Verdwenen schepen, G. J. Schutten, Zutphen 2004 De schoonheid onzer binnenschepen, W. J. Dijk, Amster dam 1964 Oude Zeilschepen en hun modellen, E. W. Petrejus, Bus- sum 1973 De ramp van Moddergat, R. IJbema en H. de Haan, Mod dergat 2008 Zuiderzeevloot, Scheepsmodellen in Museum Spaken burg, z.j. 11 Wout zoekt het weer op. Mode! uit museum Spakenburg

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2019 | | pagina 7