LEERPLAN. echter is den bevolking der school geslonken en het staat te bezien often dien opzichte spoedig verbetering zal intre den'.11 Over de oorzaken van de teruggang heeft hij een jaar eer der al uitvoerig geschreven. Van Loen is van mening dat het voornamelijk verband houdt 'met de opvattingen van 't grootste deel van Middelburgsch Israeldat aan dit onder wijs geen groote waarde gehecht wordt, vooral niet, als het in botsing komt met het onderwijs en andere kundigheden, gegeven uren voor het godsdienstonderwijs bestemd.' De concurrentie van de bioscoop en een kortstondige onderwijzing van een privaatleraar winnen het van 'een jarenlange Godsdienstschool. 'n De situatie is in 1918 zon dermeer dramatisch te noemen. Van Loen schrijft: 'De bevolking der school bestond uit slechts één leerling van 12 jarigen leeftijd, die pas begonnen was ook wat Gods dienstonderwijs te ontvangen. Zeer ver had hij het nog niet gebracht. Zijnen vorderingen bestonden in 't begin van Hebreeuwsch te stamelen en in de kennis van een paar lof zeggingen. Ziedaar alles, wat de Middelburgsche godsdienst school sit venia verbo opleverden'.13 De structurele wijziging van het Israëlitische schooltoe- A. VOOE DE JONGKN8-KLASSEN. Laagste klasse. Lezen letters, klanken, zuivere en gemengde lettergrepen. Lofzeggingen*): No. 1 -12 met vertaling (meest gebruikelij ke en tevens gemakkelijke). Bijbelsehe geschiedenis tot Joseph. Tweede klasse. Lezen(wenschelyk daarby te gebruiken de gewone dage- lyksche gebeden). Lofzeggingenherhaling van het vroeger geleerde, vervol gens No. 1315 met vertaling. Vertaling der gebeden de drie afdeelingen van yav nNnp en de drie eerste niD"0 van riivy nilOtf. Geschiedenis: tot den dood van Mozes. Lijstje deb Lofzeggihgen 1 x*xion 2 *?3ne> 8 pn 5 mmo 6 ffiin 7 a*r* nS*o3 8 musea ton 9 nx*xJiixoSr 10 t]B sroS 12 cürtr vzbo 15 pn 16 '»non bv 17 ji»w "DIT 18 ma» 19 nou? 23 0*03 nvrz 24 np*3 25 nxo 27 icir 28 0»n»3 *3*0 29 0*503 81 aio rr»i 32 31P Jöü 83 "cn vsSw 84 muin roi3 35 ios nx 36 Soun 87 3ion 38 p 89 mvo 40 msaspuv 42 uwsno jnov 43 rrno 44 1*? 7U3P 45 0S1 46 03 *S nw 47 pV»03D 31*Ü? 49 nssbn 50 1D*33nS 51 oxn '•■uxo 52 Vnaon 53 p4en n*3n1? 54 pbun mxo bf 55 rev bp u pW? '3.1 01*1 310 01» 56 0**73 n*7*2» bx 57 p 7\bn tmrrto rem Nehalennia winter 2019 nr. 206 zicht sinds 1870 - de invoering van de ressortale onder- wijsinspecteurs - heeft tot gevolg gehad dat er een zeer grote diversiteit van beoordelingen over het joods gods dienstonderwijs ontstond. De uniformiteit die er tot 1862 was werd vervangen (tot 1870) door de diverse verschil lende inzichten van de elkaar jaarlijks opvolgende opper rabbijnen. Formeel werden de opperrabbijnen vanaf 1870 verantwoordelijk, maar zij heten zich regelmatig voor de uitvoerende taken vervangen door rabbinale assessoren. Uiteraard hebben deze vervangingen invloed gehad op de staat en de beoordeling van het toenmalige godsdienston derwijs. De wet van 1857 plaatste feitelijk het godsdienst onderwijs buiten de reguliere scholen. N. Dodde trekt daarop de volgende conclusie: 'Het buitenschoolse gods dienstonderwijs zou in de loop van de tijd onderwijs worden van een tweede garnituur. Alle instituten voor joods gods dienstonderwijs hadden van doen met godsdienstonderwijs aan de rand van het maatschappelijk onderwijs. Vooral in kleinere plaatsen werkte de scheiding tussen godsdienst onderwijs en maatschappelijk onderricht nadelig uit; een school voor louter joods-godsdienstig onderwijs kon zich in bedoelde gemeenten niet of nauwelijks ontwikkelen of zelfs handhaven'.14 Voorlopige conclusies Wanneer we de positie van het joods-Middelburgs on derwijs bezien, gebruikmakend van de drie 'barriers' van Tine Visser, dan kunnen we op basis daarvan het volgende opmerken:15 4 nensn 11 »3*nni? 13 V>DDn 14 *1X* 1BV 20 naiD 21 3^*? 22 "O pW? 26 TllÜ 41 ïnoDnop^no 48 ntlTD Leerplan Joods Onderwijs Synagoge na de restauratie Toegangsdeur synagoge vanuit de Herenstraat

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2019 | | pagina 4