m 5> m 10 Toneelstuk Anhief w De scholieren van het Biesboschschooltje in 1925. Marie Deurloo staat volgens de Historische Vereniging Werkendam in de tweede rij van bovenaf, als tweede links. Haar broertje Kees staat in de een na laatste rij onderaan, als tweede rechts. De kinderen Bets en Sina Kodde staan in de derde rij van bovenaf, respectievelijk als vierde van links en tweede van rechts. Foto: Historische Ver eniging Werkendam had gebaard, nog langer zwaar werk te doen. Zij is toen vooral in de huishouding gaan helpen, in Kats, haar dorp. 'Soms had ik vijf werkplekken per week. In totaal heb ik op dit kleine dorpje in drieënzestig huisjes schoonge maakt.' Het aangrijpende verhaal van Marie gaat in het boek nog pagina's door. Haar is aan kommer weinig bespaard geble ven. Maar het is wel duidelijk: over haar leven is altijd de sluier van uitbuiting blijven hangen. Om haar levensverhaal af te ronden: op haar 72ste werd ze opnieuw door een arts gedwongen te stoppen, met bui tenshuis werken. Volgens Kees Slager ervoer ze dit als een straf; ze was zo vergroeid met werken dat ze er niet meer mee kon ophouden, óók toen het financieel niet meer nodig was. Ze was welbeschouwd verslaafd geraakt aan werken. Toen Slager haar opzocht voor zijn boek, op haar 81ste, zat ze volgens hem 'al negen jaar te proberen af te kicken van haar werkverslaving'. Lukken doet het haar niet echt, constateerde hij, en ook: 'Echt genieten van niets doen; dat zal haar wel nooit luk ken.' Maart 2009. Het boek van Kees Slager is al enigszins in de vergetelheid weggezakt als het Theaterproductiehuis Zee- landia in Middelburg het ineens uit het niets weer voluit in de aandacht zwiept. Vier van de zeven levensverhalen worden door Alex Mallems bewerkt voor het toneel, waar onder dat van Marie. Het boek van Slager als 'rijke inspi ratiebron' gebruikend, ontstaat er een muziektheaterstuk over de dappere vrouwen die bogen, maar niet braken. De actrice Gonny Gaakeer speelt Marie, in een voorstelling die op verschillende locaties wordt gespeeld - in Vlissin- gen, Terneuzen, Hoogerheide, Renesse en Tholen. De recensies zijn complimenteus. De Volkskrant: 'Een mooie, sobere en soms aangrijpende voorstelling.' De PZC: 'Een waar toneelfeestje met schitterende regievondsten.' De Biesboschschool langs de Bandijk in 2012. Foto: Gert van Engelen NRC Next: 'Meer dan een tijdsbeeld, het is een serieus ar tistiek drama over het leven van toen.' Ook bij het publiek oogst het stuk grote waardering. Slagers boek krijgt een zoveelste herdruk, waarbij de titel wordt ingekort tot de titel van het theaterstuk: 'Zeeuwse Vrouwen'. In deze nieuwste editie blijven de namen van de betrokken zeven vrouwen nog altijd een streng bewaakt geheim. Anders is dat in de voorstelling. Aan het slot er van worden de echte namen van de vier daar gespeelde vrouwen onthuld. 'Deze vrouwen waren inmiddels allen overleden, en hun nakomelingen maakten geen bezwaar', vertelt Kees Slager. Maar dit nieuws, deze openbaring, be reikt de Biesbosch niet, het raadsel duurt voort. Voorjaar 2012. Valentine Wikaart, de toenmalige archi varis van het Biesboschmuseum, verneemt op een dag via een kennis dat in een oud boek over strijdbare Zeeuwse vrouwen, een meisje voorkomt dat zich moet afbeulen voor een boer in de Biesbosch. De identiteit van dit kind blijft mysterieus, maar haar verhaal bevat enkele handza me aanknopingspunten over haar verblijf in de Biesbosch. Om wie zou het gaan, op welke locatie? Wikaart leest het boek en raakt onder de indruk van de soms wanhopig neerslachtige ervaringen van meisje Marie. Ze beseft dat het kind niet alléén staat met haar trauma's - óveral in Nederland, ook in Groningen, ook in Zeeland, ook in de veengronden van Drenthe, werden landarbeiders tot op het bot geëxploiteerd. Maries verhaal is exemplarisch voor de levens van deze arme hulpelozen. In het museum beschikt Valentine Wikaart over een ont zagwekkend archief. Ze zoekt, vergelijkt en raadpleegt meerdere dossiers, allemaal onveranderlijk gebaseerd op openbare bronnen, en is er binnen de kortste keren uit: ze diept gedetailleerde feiten op, over zowel Marie als over de boer. Zelfs vindt ze een schoolfoto waarop Marie met haar broertje staat, evenals trouwens twee kinderen van de boer. In het kort: Marie heet voluit Maria Maatje Deurloo, ge boren op 26 september 1914 in St. Maartensdijk als eerste kind van Laurens Deurloo (geboren op 30 april 1889 in Scherpenisse) en Maartje Cornelia Kaashoek (4 oktober 1892, St. Maartensdijk). Laurens en Maartje kwamen op

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2017 | | pagina 12