Nehalennia voorjaar 2015 nr. 187 Reactie van een lezer De voorplaat van de nieuwe Nehalennia verraste mij door de foto van een oude nieuwjaarskaart. Kaarten hebben wel mijn interesse. Al vele jaren stuur ik mijn vrienden een oude wenskaart op gepaste dagen. Bij dezen dus een aan u. De kaart is duidelijk uit 1911 en zoals toen gebruikelijk gepost op 29 Dec. Vele hebben ook stempels met 30-12. Men deed dat kennelijk stipt einde jaars. Het gebruik van wenskaarten te versturen op het eind van het jaar moet al veel ouder zijn maar onderzoek daarnaar ken ik niet. Jaontje Roose is niet meer, zo ook haar zusje, Pietje Roose. Ze zal beslist dienstmeid zijn geweest bij de Souburge Veearts J. Kramer die eveneens niet meer onder ons is. Wij zijn er nog wel en daarom u en de uwen hierbij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar. Henk Barentsen, Biggekerke zelfs verzonden tot in de Verenigde Staten en Canada toe. Het bakken van brood is voor Kommer Akershoek geen vak, maar een passie! Reden genoeg om hem een interview af te nemen. U vindt het in dit nummer. Nu dacht ik altijd dat dit soort brood alleen een specialiteit was van Ouddorp, maar onlangs bleek dat het ook in ande re plaatsen gebruikelijk was. Zo vertelde ons lid Sam Mol, afkomstig uit Tholen en zoon van een bakker, mij, dat zijn vader in de jaren zestig van de vorige eeuw ook paasbrood met saffraan bakte. Er stond dan in de bakkerij een schaal met een felgeel gekleurde emulsie met saffraan klaar om door het deeg te mengen. Op een dag kwam er iemand in de bakkerij die vroeg: Wat is ta?' Zijn vader antwoordde: 'Oh, dat is butter van 'n Arabische heite' (dat is boter van een Arabische geit). Ook een bakkersdochter uit Stad aan het Haringvliet vertelde mij dat haar vader saffraanbrood bakte. In Ouddorp gingen we tegen Pasen ook altijd op het keiwerkvan de Zuiddijk krukels (alikruiken) zoeken. Die waren bij het gele paasbrood een ware lekkernij. In Sommelsdijk ging tot aan het begin van de Tweede Wereldoorlog de Joodse slager Mozes de Haas met een vetgemeste paasos door het dorp. Die os was dan heel mooi versierd met onder andere oranje sinaasappels op zijn horens en groene slingers. De os werd door de straten van het dorp geleid, gevolgd door een vrolijke menigte. Ieder waar men langskwam kon dan aanwijzen welk stuk vlees hij of zij van de os na de slacht wilde hebben. Dat werd genoteerd en later kon je dat afhalen of het werd bezorgd. Middelharnis en Sommelsdijk hadden tot in de oorlog een talrijke Joodse gemeenschap. In Middelharnis was ook de synagoge. Vrijwel die hele gemeenschap in de oorlog weggevoerd en niet meer teruggekeerd. Vóór de Pasen werd er meestal ook nieuwe kleding aange schaft. Je liep er dan tijdens de Pasen weer 'op je paasbest bij'. Wellicht heeft u ook ervaringen met paasgebruiken. Meldt ze dan bij ons secretariaat, want dan komen wij er in een volgend nummer op terug. De redactie heeft er weer naar gestreefd om er een interessant geheel van te maken en wenst u veel lees- en kijkplezier. Namens de redactiecommissie, Pau Heerschap Slager Mozes de Haas trekt met zijn paasos door Sommelsdijk.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2015 | | pagina 19