Het zeventiende-eeuwse culturele centrum van de gebroeders Van de Venne in Middelburg (8) Ronald Rijkse Drukkersmerken Onder een drukkersmerk verstaan we een teken of figuur (embleem, monogram), soms met zinnebeeldige voorstel ling en/of vergezeld van een spreuk, door drukkers als firmateken in hun uitgaven aangebracht. Bij de Van de Vennes gaat het, zoals we eerder zagen, om drie verschillende drukkersmerken waaruit hun artistieke uitgangspunt blijkt: het samengaan van beeld en woord die als lichaam en ziel een nieuwe en nooit geziene een heid vormen en tezamen de hoogste kunst voortbrengen: de 'Sinne-cunst'. Van deze broederlijke samenwerking getuigt het druk kersmerk dat we onder meer in de eerste uitgave van Cats' Houwelyck (Middelburg 1625) aantreffen. Bovenin houdt de gevleugelde Fama, blazend op een bochtige trompet, drie schilden vast die door middel van koorden met elkaar verbonden zijn: op het linkerbord een lauwerkrans waardoorheen een veer (symbool voor de dichtkunst), op het rechterbord drie lege schildjes (het wapen van het St.-Lucasgilde, symbool voor de schilderkunst), in het onderste schild twee tampons (inktballen), een warmte- rooster voor koperplaten en een strooidoos (symbolen voor de drukkunst). Twee mannen flankeren het geheel, een drukker en een graveur. De eerste draagt een zethaak en heeft naast zich een zetraam, de tweede waarschijnlijk een koperplaat met daarop een voorstelling; voor hem ligt een rol papier. Beide mannen hebben de koorden waaraan de schilden zitten om hun schouder. Onder, met aan beide uiteinden een gevleugelde buste, staat de spreuk: 'Konst baert roem'. De beide mannen zijn mogelijk portretten van de broers Jan Pietersz. en Adriaen van de Venne. In het merk is er waarschijnlijk ook een zinspeling op de poëzie: in het gedicht Middelburchse Lauwer-hof staat immers: 'Een Plaetsedaer de Faem met Letter-druck verbreyt, Al watter dient gedaen, al watter dient gheseyt'. Het tweede drukkersmerk dat we kennen, zien we ook onder meer in de eerste uitgave van Cats' Houwelyck (Middelburg 1625). Centraal zien we een (hun?) drukpers (links) en een (hun?) platenpers (rechts). Drie man zijn aan het werk, een rolt de inktballen en de twee anderen zijn aan de pers bezig. Er staat een vat (inkt) op de vloer. Dit alles wordt geflankeerd door de vrouwelijke figuren Poesia (met de lauwerkrans, de veer en een opgerold stuk papier) en Pictura (met de lauwerkrans, het schilderspalet ^RÖCKEKYh! In de voorgaande afleveringen hebben we uitvoerig stilgestaan bij de totstandkoming van het literaire hoogstandje uit het culturele centrum (drukkerij annex winkel) van de gebroeders Van de Venne: de Zeeusche Nachtegael. Alle medewerkers zijn de revue gepasseerd en met name is aandacht gegeven aan de literaire bijdragen van de illustrator Adriaen van de Venne, broer van de uitgever Jan Pietersz. van de Venne. Een paar zaken verdienen nog onze aandacht, te weten de druk kersmerken die de broers gebruikten, de herdrukken van deze bundel, en de Middelburgse drukkerij zelf. Daarover zal het in deze en de volgende aflevering gaan. Drukkersmerk Konst baert roem (Zeeuwse Bibliotheek Beeldbank). Drukkersmerk Cunst en Boeckdruckery (Zeeuwse Bibliotheek Beeldbank).

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2014 | | pagina 8