Van de Zêêuwse Dialectvereênigieng T Nehalennia voorjaar 2014 nr. 183 Van de redactiecommissie 'Een nieuwe lente, een nieuw geluid', zo begint het lange episch-lyrische gedicht 'Mei' van de dichter Herman Gorter. Met een variatie op deze regel mogen wij voor dit nummer van Nehalennia wel zeggen: 'Een nieuwe lente, een nieuw gezicht'. Het zal u niet ontgaan zijn dat Nehalennia een behoorlijke gedaanteverwisseling ondergaan heeft: niet alleen een groter formaat, maar ook volledig in kleur. De redactie heeft na uitvoerig beraad daartoe besloten. Deze aanpak bleek niet alleen een eigentijdse vormgeving op te leveren, maar ook een behoorlijke bezuiniging op de productie. Wij hopen dat dit nieuwe concept bij u in de smaak valt. Een nieuwe lente dus weer, als dit nummer bij u in de bus valt. Nu is het enkele jaren de gewoonte geweest om in de inleiding iets te schrijven over zaken die dit jaargetijde aan de orde zijn. Zo schreef ik reeds eerder over voorjaarsbloemen, over Pasen en over de voorjaarsschoonmaak. Tijdens de laatst gehouden bijeenkomst van dialectwerkgroep-noord in Zierikzee, kwam er zomaar spontaan een onderwerp bovendrijven: 'Voor het eerst naar school'. Het leek ons interessant hierover iets meer te weten te komen. Tegenwoordig is het zo, dat kinderen zodra ze vier jaar geworden zijn, naar groep 1 van de basisschool gaan. Vroeger was dat anders: na de zomervakantie gingen de kinderen die vóór 1 oktober zes jaar zouden zijn naar de eerste klas van de lagere school. En heel vroeger ging het nog weer anders: in sommige streken ging men 1 april naar de basisschool, in andere gebieden was dat dan 1 mei. Het was in die tijd dus een belangrijk gebeuren in het voorjaar. Wij vroegen ons in de werkgroep af, of het tijdstip soms te maken had met het feit dat in die tijd arbeiders per 1 mei een nieuw dienstverband konden aangaan. Als ze dan verhuizen moesten, konden hun kinderen in de nieuwe plaats gelijk starten met een nieuw schooljaar. Een persoonlijke herinnering: In Ouddorp werd ik op 1 april 1952 achter op de fiets door mijn oudere zuster voor het eerst naar de 'grote' school gebracht. Die heette toen nog 'School met den Bijbel'. Ik herinner me nog dat er op die dag een behoorlijke laag sneeuw lag, heel uitzonderlijk voor die datum. In mijn hand klemde ik mijn nieuwe, nog lege, griffeldoos. Mijn zuster leverde mij af bij de meester van de eerste klas, een klein mannetje met een rond brilletje met een dun montuur van schildpadhoorn. Hij droeg een wat smoezelig driedelig kostuum met een fletse stropdas. De ontvangst was niet bijzonder vriendelijk. Ons werd een plaats toegewezen en daar bleef het voorlopig bij. Sommige kinderen huilden. Een vader beet zijn dochter toe: "Wieg stille, in zitte!" Die man stond erom bekend dat hij altijd wat moeite had met de uitspraak van de combinatie zw. Mijn zuster had me onderweg verteld, dat toen zij voor de eerste keer naar school ging, de nieuwe leerlingen door de oudere gepest en uitgescholden werden voor meibiggen. Dat was nog voor de oorlog, toen de datum voor de intrede in de 'grote' school nog 1 mei was. Een dergelijke pesterige bejegening werd ons gelukkig bespaard. mmsm De zorgzame familie was op een gegeven moment uit het lokaal verdwenen en wij waren overgeleverd aan de wat driftige (in mijn ogen oude) meester. Wij begonnen de dag met psalmgezang op hele noten, een psalm die we al kenden van de kleuterschool: 'Opent uwe mond'. Daarna volgde een verhaal uit de bijbel. De meeste indruk maakte op mij. dat we die morgen voor het eerst gingen lezen. Op een van de schuifborden had de meester in mooie letters geschreven: 'oo oo oom'. De meester deed het voor en wij blèrden het in koor na. Er kwamen die dag nog een paar klanken bij: de oe van moe (moeder dus) en de a van An. Hoe wonderlijk vond ik dat, dat tekens klanken werden. Bepaalde details van het lokaal staan nog in mijn geheugen gegrift. De grote ezel met het rekenbord tot 20 rechts voorin de klas: tot tien rode schijven links en de zwarte van 11 tot 20 rechts. Achter die ezel moest ik later voor straf wel eens in de hoek staan. Ik bleek namelijk al jong sociaal vaardig te zijn, soms té! 19 M'n griffeldóóze mit m'n êêrste pennehouwer d'rin. 'Een nieuwe lente, een nieuw geluid'.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2014 | | pagina 21