Aflevering 171 voorjaar 2011 Mevrouw Janna Meeman-Siereveld (foto uit het besproken boek De oudste geïnterviewde vrouw is Jo Koewacht (Johanna Schroevers, geboren in 1914 en overleden in 2008). Nogal wat inwoners van Arnemuiden dragen bijnamen. Dit fenomeen komt in meer plaatsen voor (vergelijk bijvoorbeeld Westkapelle). Vaak gaat het om tamelijk gesloten gemeenschappen, waar veel inwoners dezelfde familienamen dragen. In Arnemuiden komen bijvoorbeeld de namen Van Belzen, de Nooijer, De Ridder, Marijs, Van de Ketterij, Meulmeester, Schroevers, Theune en Siereveld veel voor. Soms lijkt het wel of iedereen er familie van elkaar is (en in feite is dat ook zo). Jo Koewacht heet zo omdat haar voorvader een 'polderjongen' (arbeider die grondwerkzaamheden verrichtte) was, die rond 1870 bij de aanleg van het Kanaal door Walcheren werkte. Hij was afkomstig uit Koewacht en verwekte een kind bij een Arnemuidse vrouw. Zo deden de 'Koewachten' hun intrede in Arnemuiden. Jo en haar zus Janna lieten zich omstreeks 1989 fotograferen bij het plaatsnaambord van dit Zeeuws-Vlaamse plaatsje (de foto is op blz. 135 te vinden). Aangezien Kees de Ridder zelf een echte 'Erremuenaar' is en ook woonachtig is in het dorp, had hij gemakkelijk entree bij de geïnterviewde vrouwen. Ze kennen hem of zijn familie. De verwijzingen naar zijn moeder, vader en grootouders heeft Kees - terecht - in de verhalen laten staan. Het lijkt me dat het voor een buitenstaander veel moeilijker geweest zou zijn deze levensverhalen op te tekenen. Kees heeft er voor gekozen de vrouwen zoveel mogelijk zelf aan het woord te laten, inclusief dialectwoorden. Vandaar dat achterin een verklarende woordenlijst is opgenomen. Sommige verhalen zijn vanwege de vele namen en hier en daar ingewikkelde familieverhoudingen bij eerste lezing op onderdelen wat moeilijk te doorgronden. Ook miste ik een plattegrondje, waarop de woonhuizen van de dames opgezocht kunnen worden. Buitenstaanders zullen bijvoorbeeld een wijkje als het Poldertje niet snel kunnen plaatsen. Handig zijn de kadertjes met personalia bij ieder hoofdstuk. Door een vergissing van de drukker is echter overal aangegeven 'gehuwd geweest met', ook als de echtgenoot nog in leven is. Maar dit alles is detailkritiek. De levensverhalen van de vrouwen zijn duidelijk en helder opgetekend en voorzien van prachtige foto's.- Die geschiedenissen zijn vaak schrijnend en vol van dramatiek (zoals gestorven broertjes en zusjes, op zee gebleven of in de oorlog omgekomen familieleden). Wat opvalt zijn de grote overeenkomsten. Vrijwel alle geportretteerde vrouwen, of ze nu uit vissersfamilies of landarbeidersgezinnen stammen, werden geboren in een groot gezin. De kindersterfte was hoog tot zeer hoog. Trots, zelfbewust en gelovig Het (orthodox-calvinistische) geloof nam een vooraanstaande plaats in. De armoede was onvoorstelbaar groot, zelfs tot een eind na de Tweede Wereldoorlog. ARM stond er op de zeilen van de vissersschepen, maar dat waren de mensen ook. Speelgoed bezaten de meeste kinderen niet of nauwelijks. 'We maakten een popje van een zakdoek', vertelt een van de vrouwen. Meer dan een handdruk

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2011 | | pagina 31