Aflevering 171 voorjaar 2011 Marinus Boezem, De Wind. Middelburg: Centrum voor Beeldende Kunst Zeeland, 2010; Slibreeks no. 131 (12 pag. met CD). Noten 1. Andreas Oosthoek, De bladen terug (Amsterdam 1987) 13. 2. Indexicaal teken; onze representatie van een causaal verband tussen verschijnselen zoals rook/vuur, koorts/ziekte, vlaggen wapperen/windkracht, model/gebouw. Zie verder de tekst. 3. http;//www.antiqbook.info/nl/verzamelen/series/slibreeks.phtml 4. Edna van Duyn en Fransjozef Witteveen, Boezem (Bussum 1999) 376. 5. Edna van Duyn en Fransjozef Witteveen, Boezem (Bussum 1999) 41. 6. Shows zijn hier tekeningen of ontwerpen van installaties die in een tentoonstellingsruimte konden worden gerealiseerd. Deze concepten riepen discussie op over de tijds- en ruimteaspecten van de kunst; over de vorm en inhoud van kunstobjecten en hun fysieke plaats. 7. Kees Schuyt en Ed Taverne, 1950, Welvaart in Zwart Wit (Den Haag 2000) 488. 8. Edna van Duyn en Fransjozef Witteveen, Boezem (Bussum 1999) 21. 9. Gottlieb Leinz, Moderne Kunst zien en begrijpen (2e druk Weert 1987/89) 293-300. 10. Lucio Fontana, Concetto Spaziale, 1963/64, Goud op doek, 80 x 64 cm (Rome, Marlborough Galleria). Piero Manzoni, Socle du monde, ijzer en brons, 82 x 100 x 100 cm (Herning Kunstmuseum Jutland). 11. Leinz, Moderne Kunst, 299. 12. Mario Merz, Igloo di Giap, steen, metaal, glas met neontekst, 0 200cm x 100, (Centre Pompidou, Parijs) De neontekst is een citaat van de Noord-Vietnamese generaal Giap: 'Een generaal die zijn troepen samentrekt verliest grondgebied, en die ze verspreidt verliest kracht.' 13. http://cultuurgids.avro.nl/front/detailkunstuur.html?item=0314a47abc69fac51013e393e70fe 5f8 14. Dit artikel is eerder verschenen in het digitale magazine E-ZINE (www. cultuurwetenschappen.org.)

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2011 | | pagina 19