1 m .1 ie (Ti Aflevering 171 voorjaar 2011 Fig. 4. Marinus Boezem, 'The leaning wing and the birds', 1981, olieverf op doek, acryl, fluweel, aluminium, duivenvoer, 350 x 350 x 250cm Atelier MB; foto auteur). ook in The leaning wing and the birds (1981) bijvoorbeeld. Daarin wordt een cultuurproces omgekeerd. Een monochroom lijstschilderij als object van ruimte en tijd, is verbonden met een tijdelijke sculptuur. Het werk eindigt echter conceptueel in het door duiven in de ruimte weggevoerde deel (duivenvoer) van de sculptuur (fig. 4). Het geheel samenvattend blijkt dat Marinus Boezem bestaande modellen en clichés inzet als het idee achter een kunstwerk. Kunstwerken kunnen zo voor de beschouwer indexicale tekens worden en daardoor het betekenisproces krachtig stimuleren. Boezem exploreert de ruimte, tijd en plaats van de werkelijkheid. Die werkelijkheid doet zich als een vergankelijk verschijnsel voor. Net zoals rook en vuur in hun samenhang indexicale tekens kunnen zijn, zo kunnen bij Boezem gewone zaken, een weerkaart, een sterrenkaart, een compact disc in een andere context geplaatst, zomaar gaan functioneren als kunstwerken met een betekenis. Slot De vraag was hoe Marinus Boezem met de alledaagse ervaring van de wind omgaat in zijn jongste kunstwerk. De Wind blijkt gebaseerd te zijn op drie vroegere werken en is in een eigentijdse vorm gegoten. De Wind past goed in de literaire serie Slibreeks omdat het werk evenals literatuur een deel van de werkelijkheid herhaalt, zij het met verschil. Het is aan de beschouwer om met behulp van het kunstwerk daaraan, aan dat verschil, al luisterend, aanschouwend en tastend betekenis te geven. In ervaringen als het onheilspellende gebulder van een orkaanwind of het zachte suizen van de wind in het bos, klinkt zowel herkenning als vervreemding mee. De onverflauwd energieke Marinus Boezem dwingt de gebruiker van De Wind tot nadenken over een verschijnsel dat zo gewoon lijkt maar toch zo bijzonder is. De intertekstualiteit tussen 'Jullie hebben de wind' uit Oosthoeks Elementen en Boezems De Wind 1968, bepaalt ons bij het tijdloze karakter van de wind. Boezem brengt dat karakter op een unieke wijze opnieuw onder de aandacht.14

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2011 | | pagina 18