Aflevering 171 voorjaar 2011 de vrije natuur in te richten. In de tachtiger jaren ontving Boezem de opdracht om in Almere Het Gotisch Groeiproject te realiseren.13 De kern hiervan was een cliché, namelijk de plattegrond van de kathedraal van Reims die bekend is als prototype van gotische architectuur en koninklijke graftombes. Vanuit een plattegrond met natuursteen en schelpen rijzen snelgroeiende Italiaanse populieren op die in de zomer rustgevend ritselen. In 1997 realiseerde hij een Reims-variant voor Koningin Beatrix in het Project Kroondomein Het Loo. Al daar bestaat de kathedraal uit bronzen boomstronken van 100 cm hoogte op de plaats van de pijlers( Maquette fig. 3). De boomstronken zijn aan de bovenzijde spiegelglad gepolijst zodat ze het licht weerkaatsen. Het materiaal verwijst naar duurzaamheid en naar een klassieke uitstraling. Het brons kan ook dienen als een verwijzing naar het materiaal waaruit de koninklijke wapenuitrusting en ruiterstandbeelden ooit waren gemaakt. Indexicaal teken Het is duidelijk dat het gebruik van plattegronden, sterrenkaarten en weerkaarten als idee achter een kunstobject zeer origineel is. Die schema's vereenvoudigen het begrijpen van het onbegrijpelijke. Ze verwijzen niet zomaar naar een willekeurige realiteit maar naar een feitelijke structuur in de werkelijkheid. Een kunstwerk als het Project Kroondomein Het Loo is niet een verwijzing naar een willekeurige kathedraal, maar kan als een indexicaal teken alleen verbonden worden met de kathedraal van Reims, de eerste onder zijn gelijken. Zo tracht Marinus Boezem de beschouwer een model aan te reiken voor een nieuw betekenisproces waarmee de gewone dingen in de wereld bijzonder kunnen worden. De kunstenaar experimenteerde daarbij volop met de tijd en ruimte. Zo Fig. 3. Marinus Boezem, 'Untitled 1996-1999', 1996/99, hout en brons. Origineel 40 bronzen afgietsels 100 x 50 x 0100 cm, 125 x 35 m in Kroondomeinen Het Loo (foto auteur).

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2011 | | pagina 17