Aflevering 171 voorjaar 2011
de vrije natuur in te richten. In de tachtiger jaren ontving Boezem de
opdracht om in Almere Het Gotisch Groeiproject te realiseren.13 De kern
hiervan was een cliché, namelijk de plattegrond van de kathedraal van
Reims die bekend is als prototype van gotische architectuur en koninklijke
graftombes.
Vanuit een plattegrond met natuursteen en schelpen rijzen snelgroeiende
Italiaanse populieren op die in de zomer rustgevend ritselen. In 1997
realiseerde hij een Reims-variant voor Koningin Beatrix in het Project
Kroondomein Het Loo.
Al daar bestaat de kathedraal uit bronzen boomstronken van 100 cm
hoogte op de plaats van de pijlers( Maquette fig. 3). De boomstronken zijn
aan de bovenzijde spiegelglad gepolijst zodat ze het licht weerkaatsen. Het
materiaal verwijst naar duurzaamheid en naar een klassieke uitstraling.
Het brons kan ook dienen als een verwijzing naar het materiaal waaruit de
koninklijke wapenuitrusting en ruiterstandbeelden ooit waren gemaakt.
Indexicaal teken
Het is duidelijk dat het gebruik van plattegronden, sterrenkaarten en
weerkaarten als idee achter een kunstobject zeer origineel is. Die schema's
vereenvoudigen het begrijpen van het onbegrijpelijke. Ze verwijzen niet
zomaar naar een willekeurige realiteit maar naar een feitelijke structuur in
de werkelijkheid.
Een kunstwerk als het Project Kroondomein Het Loo is niet een verwijzing
naar een willekeurige kathedraal, maar kan als een indexicaal teken alleen
verbonden worden met de kathedraal van Reims, de eerste onder zijn
gelijken. Zo tracht Marinus Boezem de beschouwer een model aan te reiken
voor een nieuw betekenisproces waarmee de gewone dingen in de wereld
bijzonder kunnen worden.
De kunstenaar experimenteerde daarbij volop met de tijd en ruimte. Zo
Fig. 3. Marinus
Boezem, 'Untitled
1996-1999', 1996/99,
hout en brons.
Origineel 40 bronzen
afgietsels 100 x 50 x
0100 cm, 125 x 35 m
in Kroondomeinen
Het Loo (foto auteur).