Aflevering 171 voorjaar 2011
13
Fig. 2. Marinus
Boezem, 'Lichtbak
met Schaal van
Beaufort', 1968, glas,
hout, tl-buis, 82 x 65
x 16 cm (Atelier MB;
foto auteur).
ontstaan dan de Weerkaart, donderdag 26
september 1968 - om te verwijzen naar
het thema van dat boekje, 'de wind'.
Untitled 1986 herhaalt hier in een andere
context zijn functie om plaats, tijd en
ruimte te problematiseren. Wanneer de
vlag uitwaaiert in de wind, krijgen de
druksystemen en isobaren op de vlag
andere posities. In een razend tempo
wisselt de waargenomen werkelijkheid
en dit kan worden opgevat als een
metafoor voor wat er zich in de wereld
van de feiten voltrekt.
De beeldend kunstenaar Marinus
Boezem
Marinus Lambertus Boezem werd
geboren op 28 januari 1934 in Leerdam.
Hij volgde onder andere de Vrije Academie Artibus in Utrecht. Boezem
is gehuwd met Maria-Rosa Busato. In 1968 werd hun dochter Natasja
geboren (inmiddels ook beeldend kunstenaar). Zijn eerste conceptuele
tentoonstelling was de Tentoonstelling van de Asperse polder, zomer
1960. Hiermee gaf hij zijn visitekaartje af als kunstenaar die een soort
copernicaanse wending wilde doorvoeren. Want een stuk bestaande
natuur, een verkavelde polder, werd hier tot kunstwerk gemaakt, tot een
nieuw beeld van de werkelijkheid.
Het idee krijgt een vorm
Met zijn Shows6 probeerde Boezem in de jaren 1964 tot 1969 als een
vertegenwoordiger zijn concepten te verkopen aan galerieën en musea.
Zo werkte hij in de lijn van de leden van het genootschap NUL, Armando,
Henk Peeters, Jan Hendrikse en Jan Schoonhoven, die als eigentijdse
handelsreizigers zaken als het volkslied of een Duitse brug 'verkochten.'7
Boezems artistieke ontwikkeling kreeg bekendheid door luchtplastieken
en sculpturen van stapels gekleurde autobanden. De wereld is de bron van
kunst en vol ideeën om bestaande vormen anders, nieuw te kunnen duiden
in 1968 rijpte zulk een idee rondom een weerkaart van het Koninklijk
Nederlands Meteorologisch Instituut.8 Opeengepakte isobaren (veel wind),
druksystemen, koude- en warmtefronten en occlusies verwijzen op de
weerkaart naar een kortstondige natuurlijke sculptuur in de werkelijkheid.
Door de weerkaart van donderdag 26 september 1968 te signeren en als
een kunstobject aan kunstvrienden uit de gehele wereld te verspreiden,
vroeg Boezem aandacht voor de groeiende verschraling en vervlakking
in de menselijke communicatie. Nieuwe ideeën en concepten in de kunst
kunnen zo de samenleving voorgaan in ontregeling van vastgeroeste
waarden. De vooruitgang is gediend met het verleggen van grenzen en
openen van nieuwe perspectieven.
Boezem vestigde zich in 1974 in Middelburg en werd daar benoemd tot
directeur van het Instituut voor Kunstzinnige Vorming. Later volgde een
korte loopbaan als hoogleraar aan de Technische Universiteit Delft. En
feMfUkt)