Aflevering 171 voorjaar 2011 13 Fig. 2. Marinus Boezem, 'Lichtbak met Schaal van Beaufort', 1968, glas, hout, tl-buis, 82 x 65 x 16 cm (Atelier MB; foto auteur). ontstaan dan de Weerkaart, donderdag 26 september 1968 - om te verwijzen naar het thema van dat boekje, 'de wind'. Untitled 1986 herhaalt hier in een andere context zijn functie om plaats, tijd en ruimte te problematiseren. Wanneer de vlag uitwaaiert in de wind, krijgen de druksystemen en isobaren op de vlag andere posities. In een razend tempo wisselt de waargenomen werkelijkheid en dit kan worden opgevat als een metafoor voor wat er zich in de wereld van de feiten voltrekt. De beeldend kunstenaar Marinus Boezem Marinus Lambertus Boezem werd geboren op 28 januari 1934 in Leerdam. Hij volgde onder andere de Vrije Academie Artibus in Utrecht. Boezem is gehuwd met Maria-Rosa Busato. In 1968 werd hun dochter Natasja geboren (inmiddels ook beeldend kunstenaar). Zijn eerste conceptuele tentoonstelling was de Tentoonstelling van de Asperse polder, zomer 1960. Hiermee gaf hij zijn visitekaartje af als kunstenaar die een soort copernicaanse wending wilde doorvoeren. Want een stuk bestaande natuur, een verkavelde polder, werd hier tot kunstwerk gemaakt, tot een nieuw beeld van de werkelijkheid. Het idee krijgt een vorm Met zijn Shows6 probeerde Boezem in de jaren 1964 tot 1969 als een vertegenwoordiger zijn concepten te verkopen aan galerieën en musea. Zo werkte hij in de lijn van de leden van het genootschap NUL, Armando, Henk Peeters, Jan Hendrikse en Jan Schoonhoven, die als eigentijdse handelsreizigers zaken als het volkslied of een Duitse brug 'verkochten.'7 Boezems artistieke ontwikkeling kreeg bekendheid door luchtplastieken en sculpturen van stapels gekleurde autobanden. De wereld is de bron van kunst en vol ideeën om bestaande vormen anders, nieuw te kunnen duiden in 1968 rijpte zulk een idee rondom een weerkaart van het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut.8 Opeengepakte isobaren (veel wind), druksystemen, koude- en warmtefronten en occlusies verwijzen op de weerkaart naar een kortstondige natuurlijke sculptuur in de werkelijkheid. Door de weerkaart van donderdag 26 september 1968 te signeren en als een kunstobject aan kunstvrienden uit de gehele wereld te verspreiden, vroeg Boezem aandacht voor de groeiende verschraling en vervlakking in de menselijke communicatie. Nieuwe ideeën en concepten in de kunst kunnen zo de samenleving voorgaan in ontregeling van vastgeroeste waarden. De vooruitgang is gediend met het verleggen van grenzen en openen van nieuwe perspectieven. Boezem vestigde zich in 1974 in Middelburg en werd daar benoemd tot directeur van het Instituut voor Kunstzinnige Vorming. Later volgde een korte loopbaan als hoogleraar aan de Technische Universiteit Delft. En feMfUkt)

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2011 | | pagina 15