m I 12 Aflevering 171 voorjaar 2011 dienen. Het resultaat was Untitled 1986. Deze drie elementen - weerkaart, windschaal en vlag - zijn de bronnen voor De Wind geworden. Ze doen een appèl op de werking van de menselijke zintuigen zien, horen en voelen. Die zintuiglijke waarneming versterkt de ervaringen van iets nieuws. Kijk eens, luister eens, voel eens en merk op dat de gewone dingen, een weerkaart, het geluid van de wind, papierklank, zeer bijzonder zijn. De wind die je zo hindert en je haar door de war maakt, dat is de wind die je haar verwart; het is de wind waardoor je niet meer gehinderd wilt worden als je haar in de war is. Of neem de windschaal (fig. 2). Het is een hulpmiddel bij het beschrijven van een onbeheersbare kracht in de atmosfeer en de door mensen waarneembare effecten ervan. Zo tracht de mens controle te krijgen op de ongrijpbare natuur. Wie in De Wind 1968 tegelijk leest over de wind en luistert naar het donderende geraas ervan, ervaart het menselijk onvermogen paal en perk te stellen aan die werkelijkheid. Hierover zegt Edna van Duyn dat Boezem zich met deze hulpmiddelen de wereld toeëigent. Hij annexeert de aardse en hemelse sferen door middel van aan de dagelijkse praktijk ontleende attributen.5 In De Wind 1968 is de onhoorbare wind van de laagste schaalwaarden toch waarneembaar door de bladzijden van het bijbehorende boekje te beroeren. Dankzij de papierklank wordt op die manier een ervaring toegevoegd aan de tekst van De Wind 1968. Optische en tactiele waarnemingen gaan hand in hand in dit kunstwerkje om de beschouwer te laten oordelen over natuur en cultuur, over verschijnen en verdwijnen, over fantasie en werkelijkheid. De functie van de omslag is daarbij aanvullend van karakter. Zo dient de afbeelding van de vlag Untitled 1986 daarop - bijna twintig jaar later Fig. 1. Marinus Boezem, 'Untitled 1986', 1986, polyester, 250 x 365 cm (Atelier MB en Musée d'Art et d'Histoire, Genève; foto auteur). Neem de weerkaart op de vlag (fig.l). Daarop is slechts één kortstondig moment van het universum vastgelegd. Direct daarna zijn de omstandigheden al weer gewijzigd. Het is een voorbij ogenblik van een onzichtbaar deel van de werkelijkheid. Zoals dat ook in het gedicht Chrysanten van Hans Favery wordt verbeeld, dat de dichter F. van Dixhoorn bij de presentatie van De Wind in Middelburg voorlas:

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2011 | | pagina 14