Aflevering 169 najaar 2010
mondeling af te nemen. Dit met de achterliggende gedachte dat we dat
voor onze mondelinge presentatie konden gebruiken.
Omdat we veel bezig waren met het Zeeuws kwam er bij Moniek nog een
verhaal boven over haar vader. Toen hij een jaar of 8 was moest hij naar
de schooldokter. Daar werden ook zijn ogen getest op een speelse manier.
Zo kreeg hij steeds plaatjes te zien (die klein begonnen en steeds groter
werden) en moest hij de dokter vertellen wanneer hij zag wat het voor
een object was. Zo kreeg hij een hark te zien. In het Zeeuws is dit een
'rieve'. Hij moest de dokter natuurlijk vertellen wat hij zag, maar hij wist
alleen het Zeeuwse woord. Zo zei hij tegen de dokter: 'Ik zie een rijf.' De
dokter begreep niet wat Moniek haar vader toen zei. Gelukkig was zijn
moeder mee en die vertelde de dokter dat hij het goed bedoelde en dat
wat hij zei goed was. Door dit verhaal werd Annebelle benieuwd of er een
aanduidend verschil is tussen het heden en het verleden als je kijkt naar de
schoolprestaties.
We wilden nog één deelvraag. Hier hebben we lang over nagedacht, maar
mede door Sander werden we erg nieuwsgierig of hij op de basisschool
Zeeuws mocht praten. Zo wilden wij nog te weten komen of het spreken op
de basisschool met een Zeeuws dialect slecht is op de ontwikkeling van het
Standaard Nederlands van een scholier. Om deze vraag te beantwoorden
leek het ons leuk om eens langs te gaan bij de directeur van een school. We
weten dat er in Yerseke veel Zeeuws wordt gesproken, daarom leek dit ons
een goede plek. Zo kwamen we bij Dhr. Bakker.
Hier nog even op een rijtje de hoofd- en de deelvragen:
Is het spreken van een (Zeeuws) dialect een belemmerende factor in hel
onderwijs?
Wat is het verschil tussen dialect en Standaard Nederlands
Lopen kinderen een achterstand op door het spreken van een (Zeeuws)
dialect? Zo ja zou dit op de basisschool afgekeurd moeten worden of
juist niet?
Hebben leerlingen vooroordelen over (Zeeuwse) dialectsprekers?
Op welk niveau zitten er meer mensen die met een (Zeeuws) dialect
spreken, op de mavo of op het Atheneum? En welke factoren spelen
hier mee?
Wij hopen dat u door deze inleiding vol enthousiasme ons profielwerkstuk
wilt beoordelen.'
Vervolgens wordt het onderzoek gepresenteerd. Met behulp van enkele
interviews en een uitgewerkte enquête, waaraan ruim honderd leerlingen
deelnamen, werden de volgende conclusies getrokken:
Deelvraag 1
Wat is het verschil tussen een dialect en het standaard Nederlands?
Het voornaamste verschil tussen dialect en Standaard Nederlands is: 'Een
dialect is eigenlijk ook een taal, met eigen grammaticale regels, die alleen
niet opgeschreven zijn, zoals voor het Standaard Nederlands. Verder is