Profielwerkstuk Aflevering 169 najaar 2010 59 waren de vakken die we allebei hebben, en wiskunde. Omdat we na de algemene informatie in het gymlokaal gelijk wisten dat wiskunde niets voor ons was, hadden we nog de keuze tussen Engels of Nederlands. Annebelle kwam met een grap en zei: 'Laten we het over het Zeeuws doen!' Eigenlijk ging Moniek daar best serieus op in en na wat geklets erover leek het ons best wel een leuk onderwerp. Om echt overtuigd te worden van onze keuze zijn we een middag langs geweest bij een echte Zeeuw (Roland Aalders). Hij kwam met leuke Zeeuwse zinnen. Hierdoor werden we erg enthousiast en nieuwsgierig. Zo wisten we na deze middag gelach en gesnater dat het Zeeuwse dialect ons definitieve onderwerp werd. Hier een paar voorbeelden waar we echt van hebben genoten. - Hoe moeten we nou? - Oemoemenoe - Zoveel moeite voor niks - Bin je klootn a nat aje nog gin vis. - Als jij het hebt, moet ik het ook hebben. - A jie 't eh mok 't ok eh. - We gaan naar de boerderij. - M'n ge na t'hoefje. - Wat verbeeld jij je wel? - In wie z'n stront ei jie getrapt? Klas: H5G Vak: Nadalands Ondarwarp: hel (Zeeuwse) d' Begeleidster Mevr Slebbekoom Inleverdatum: 1 8) dialect 11 maan 2010 Tijdens de lessen gingen onze gesprekken steeds over ons Pws. We wisten alleen nog maar dat we iets met Zeeuws wilden doen, maar voor de rest hadden we nog geen idee. Toen Meneer Tollenaar in de klas een opmerking maakte tegen Sander met de vraag of hij ook Standaard Nederlands kon praten begon er bij ons een lampje te branden. Wij konden natuurlijk gaan onderzoeken of een echte Zeeuw meer moeite heeft met het volgen van de lessen dan iemand die Standaard Nederlands praat. Dit was het begin van onze hoofdvraag: Is het spreken met een (Zeeuws) dialect een belemmerende factor in het onderwijs. Na een avond brainstormen over mogelijke deelvragen leek het ons wel handig om eerst even goed uit te zoeken wat het verschil is tussen Standaard Nederlands en het Zeeuws dialect. Tijdens het surfen op internet kwamen we aan het adres van Dhr. Heerschap, en leek het ons interessant hem een brief te schrijven met enkele vragen. Omdat het verplicht is een interview of enquête af te nemen leek het ons leuk om voor de enquête te gaan. Na deze keuze moesten we natuurlijk beslissen voor wie deze enquête bestemd zou zijn. Het leek ons leuk en handig om scholieren een enquête af nemen vanwege de bereikbaarheid van de vele middelbare scholen. Maar wat wilden we van hen te weten komen? Na veel verschillende opties kwamen we op het idee om te onderzoeken of er meer scholieren op de Mavo of op het Atheneum met een Zeeuws dialect praten. Ook leek het ons leuk om bij een echte Zeeuwse leerling de enquête

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2010 | | pagina 61