Profielwerkstuk
Aflevering 169 najaar 2010
59
waren de vakken die we allebei hebben, en wiskunde. Omdat we na de
algemene informatie in het gymlokaal gelijk wisten dat wiskunde niets voor
ons was, hadden we nog de keuze tussen Engels of Nederlands. Annebelle
kwam met een grap en zei: 'Laten we het over het Zeeuws doen!' Eigenlijk
ging Moniek daar best serieus op in en na wat geklets erover leek het ons
best wel een leuk onderwerp.
Om echt overtuigd te worden van onze keuze zijn we een middag langs
geweest bij een echte Zeeuw (Roland Aalders). Hij kwam met leuke
Zeeuwse zinnen. Hierdoor werden we erg enthousiast en nieuwsgierig. Zo
wisten we na deze middag gelach en gesnater dat het Zeeuwse dialect ons
definitieve onderwerp werd. Hier een paar voorbeelden waar we echt van
hebben genoten.
- Hoe moeten we nou? - Oemoemenoe
- Zoveel moeite voor niks - Bin je klootn a nat aje nog gin vis.
- Als jij het hebt, moet ik het ook hebben. - A jie 't eh mok 't ok eh.
- We gaan naar de boerderij. - M'n ge na t'hoefje.
- Wat verbeeld jij je wel? - In wie z'n stront ei jie getrapt?
Klas: H5G
Vak: Nadalands
Ondarwarp: hel (Zeeuwse) d'
Begeleidster Mevr Slebbekoom
Inleverdatum: 1
8) dialect
11 maan 2010
Tijdens de lessen gingen onze gesprekken steeds
over ons Pws. We wisten alleen nog maar dat
we iets met Zeeuws wilden doen, maar voor de
rest hadden we nog geen idee. Toen Meneer
Tollenaar in de klas een opmerking maakte
tegen Sander met de vraag of hij ook Standaard
Nederlands kon praten begon er bij ons een
lampje te branden. Wij konden natuurlijk gaan
onderzoeken of een echte Zeeuw meer moeite
heeft met het volgen van de lessen dan iemand
die Standaard Nederlands praat. Dit was het
begin van onze hoofdvraag: Is het spreken met
een (Zeeuws) dialect een belemmerende factor
in het onderwijs.
Na een avond brainstormen over mogelijke
deelvragen leek het ons wel handig om eerst
even goed uit te zoeken wat het verschil is
tussen Standaard Nederlands en het Zeeuws
dialect. Tijdens het surfen op internet kwamen
we aan het adres van Dhr. Heerschap, en leek
het ons interessant hem een brief te schrijven
met enkele vragen.
Omdat het verplicht is een interview of
enquête af te nemen leek het ons leuk om
voor de enquête te gaan. Na deze keuze moesten we natuurlijk beslissen
voor wie deze enquête bestemd zou zijn. Het leek ons leuk en handig om
scholieren een enquête af nemen vanwege de bereikbaarheid van de vele
middelbare scholen. Maar wat wilden we van hen te weten komen? Na
veel verschillende opties kwamen we op het idee om te onderzoeken of er
meer scholieren op de Mavo of op het Atheneum met een Zeeuws dialect
praten. Ook leek het ons leuk om bij een echte Zeeuwse leerling de enquête