ANTWOORDEN OP DE VRAGENLIJST 167 Aflevering 169 najaar 2010 In Nehalennia 167 (lente 2010) zat een vragenlijst die samengesteld is uit de antwoorden en variaties daarop van de voorgaande jaren. Daarbij waren ook wat onduidelijkheden. Er kwamen nu 73 reacties op. Dat is heel wat. W (Oostkapelle, Koudekerke, Nieuw- en Sint Joosland,) Zuid-Beveland (Nieuwdorp, Borssele, Driewegen, Ovezande, 's-Heerenhoek, Lewedorp, Kwadendamme,'s-Heer Arendskerke, Heinkenszand, Kapelle, Kloetinge, Wemeldinge, Kruiningen, Krabbendijke) Schouwen-Duiveland (Zonnemaire, Oosterland, Tholen, Oud-Vossemeer, Sint-Maartensdijk, Sint-Annaland, Sint-Philipsland, Renesse, Haamstede, Brouwershaven) West-Zeeuws- Vlaanderen (Waterlandkerkje, Groede, Nieuwvliet, Hoofdplaat, Driewegen) Land van Axel (Spui, Axel, Hoek) Land vanHulst (Hengstdijk, Kloosterzande), Grenskant (Clinge), Goeree-Overflakkee (Sommelsdijk). De antwoorden gaven interessante uitkomsten. Tuuten puntzakje, bekend in Krabbendijke, Zonnemaire, Tholen, Sint- Annaland, Sint-Philipsland, Waterlandkerkje, Driewegen, Axel, Spui, Hoek; Op 'n tuuteop een punt, schrijft de heer De Jonge (Hoek); Oliebollen: losbollig zich gedragen; Koudekerke, Wemeldinge, Tholen, Sint-Philipsland en Sommelsdijk; Apostelwaegen te voet gaan: Oostkapelle, Koudekerke, 's-Heerenhoek, Lewedorp, Kwadendamme, Oud-Vossemeer, Sint-Annaland, Brouwershaven, Axel, Hoek, Hengstdijk. De heer Sponselee (Hengstdijk) schrijft erbij: pedes apostolorum, de Latijnse vertaling; Blauwkousen mannen die blauwe kousen droegen in het land: Axel, Sommelsdijk, 'n ouwe vrijster Kwadendamme, Tholen; Modderen stuntelen, slecht werk leveren, algemeen bekend; 'n keutelaer. iemand die maar wat heen en weer loopt en niets uitvoert: algemeen bekend; 'n Knipkuute: 'n knikkerputje Nieuwdorp; Kwadendamme; die gieng van z'n verzijeviel bewusteloos: 's-Heerenhoek, Lewedorp, Kapelle; omvère gaon Axel. De heer De Jonge (Kruiningen) leverde het volgende gedichtje aan voor Sint-Annaland: Jaopje zou we wille trouwe/Maotje neme tot z'n vrouwe/In as Maotje noe ma wou/ deeë ze uandaege nog ondertrouw. Uit Hoek: z'n lezen overbaoien: moeten trouwen. Rinus van Langeraad (Oosterland) brengt de volgende twee uitdrukkingen aan: Z'n kongte is in de waste hij is sterk vermagerd; 'k gao m'n padje korte ik ga naar huis. Dit laatste hoorde ik ook wel eens op Zuid-Beveland. Rouwgebruiken Nagekomen aanvulling bij de Kiekplaete in Nehalennia 165, geschreven door de heer P. Lodder uit Sommelsdijk. Als in een huis iemand overleden was en 'boven aerde stieng', werden er witte lakens voor de ramen gehangen. Als de begrafenisstoet langs zou komen, werd de vitrage of blinden (luiken) dichtgedaan. Heb eens iets gelezen dat dat oorspronkelijk sloeg op de geest van de overledenen die dan niet binnen kon komen. Witte lakens misschien om de geest buiten te houden? Wat betreft de route van de begrafenis, waren er in ons dorp een paar zogenaamde hoofdstraten. Een begrafenis mocht niet anders dan door deze straten, wat soms een hele omweg opleverde. Bijvoorbeeld vanaf de rand

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2010 | | pagina 58