Aflevering 168 zomer 2010 De laadkeuze voor de genoemde producten werd mogelijk mede bepaald door - we benadrukken het speculatieve karakter van de verklaring - de minder optimale conditie van het schip. Misschien werd daarom overwegend gekozen voor goederen die grover, minder kwetsbaar en minder kostelijk en duur waren, en een Aziatische bestemming hadden. De eilanden Sulawesi, Buton en Wowoni ('Wawooij'), waar de Aerdenburgh verging. Een bekaaid schip De Aerdenburgh was één van de vele Nederlandse schepen die in de Oost vergingen. Vooral fluitschepen schenen er om twee redenen niet altijd goed te voldoen. In de eerste plaats bleek het ontwerp met zijn bolle romp en ingekorte boorden ongunstig voor gebruik in gebieden rond de evenaar. De hoge, naar binnen lopende zijkanten hadden bij langdurig warm weer de neiging zo droog te worden, dat het breeuwwerk tussen de planknaden loskwam. In de tropische hitte en wateren was de kans groot dat de overmatig gebogen houtplanken aan voor- en achterzijde daardoor begonnen te lekken. Daarnaast werd bij de bouw van fluitschepen vaak inferieur hout gebruikt - niet zozeer bij de door de VOC zelf gebouwde schepen (deze hadden een betere houtkwaliteit), maar wel bij de op andere werven gebouwde en door de Compagnie gekochte exemplaren. Dat laatste was ook bij de in 1672 gekochte Aerdenburgh het geval. 123'E 126'E Het einde en het wrak Deze oorzaken hebben er waarschijnlijk toe geleid dat de Aerdenburgh, vooral toen zij vanaf 1683 ingezet werd tussen Java en de Molukken, een 'bekaaid' schip werd: een schip dat te veel van de zonhitte had geleden. Het schip werd na verloop van tijd 'seer sponcieus' met als gevolg dat het 'geen langenduijr' had. Een schip waarvan werd gezegd dat het 'haestelijck vergaet': in augustus 1685 namelijk.20 Zo kwam een triest einde aan een minstens twintigjarige loopbaan in dienst van de Indische Compagnieën: eerst kort in Zuid-Amerika, daarna een lange tijd in Zuid-Oost-Azië. De plek des ongeluks, het eiland Wawooij, is het huidige Wowoni, gelegen juist ten noorden van Buton.21 Een halve wereld verwijderd van de plaats waar de Aerdenburgh gebouwd werd, moet zijn wrak daar na drie eeuwen dus nog ergens op de zeebodem liggen - als het niet al is vergaan. Van Bangladesh naar Java (februari-juni 1680) Tot dusver22 zijn kort de reizen besproken van het Zeeuwse fluitschip de Aerdenburgh tussen 1666 en 1685. Zij speelden zich af op vier continenten: Vlissingen in Europa, Suriname in Zuid-Amerika, de Kaap in Afrika en het Indische subcontinent en de Indische archipel in Azië. Eén reis werd nog niet toegelicht, die van het voorjaar van 1680. Dit is de in zijn berichtgeving

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2010 | | pagina 9