Leven en werken aan boord van lichtschip
'Noord Hinder'
NOORD HINDER
Aflevering 167 voorjaar 2010
15
Herinneringen van A. Haarsma (oud-kapitein) en W. Beijer (oud-matroos)
A.R. Koppejan
Hellevoetsluis, 19
maart 2009. De 12,
de 'Noord Hinder',
zoals ze er nu als
museumschip bij ligt.
Gelukkig samen met
'de 10' (de 'Texel')
behouden voor het
nageslacht foto A.R.
Koppejan
In 1814 had Nederland zijn eerste vuurschip. Deze eerste vuurschepen
waren omgebouwde of aangepaste vaartuigen van diverse makelij. In
totaal waren er bijna veertig. In 1858 werd het eerste geheel voor zijn doel
ontworpen lichtschip gebouwd, de Nr. 1 voor positie Noord Hinder. Van
toen af werden ze ook genummerd en voorzien van een bemanning. In
totaal zijn er twaalf genummerde lichtschepen geweest. Na 1960 lagen er
langs de Nederlandse kust nog vier: TerschellingerbankTexel, Goeree en
Noord Hinder. Wegens verbeterde navigatietechnieken door de opkomst
van de elektronica zijn ze uiteindelijk verdwenen.
In tegenstelling tot vele buitenlandse lichtschepen hadden de Nederlandse
lichtschepen geen eigen voortstuwing. Van het genoemde viertal deden
alleen de Noord Hinder en de Texel nog een aantal jaren geautomatiseerd
en onbemand dienst. De Goeree verdween op 14 september 1971 en werd
vervangen door een vast licht Goeree Platform. De Terschellingerbank is op
16 april 1975 buiten dienst gesteld, werd reserveschip en vervangen door
een grote lichtboei met een racon. De Terschellingerbank die - onbemand
- op positie Texel lag sloeg op 2 oktober 1991 van haar ankers en strandde
nabij Petten. Ter plaatse werd zij gesloopt en vanaf toen bestond positie