Leven en werken aan boord van lichtschip 'Noord Hinder' NOORD HINDER Aflevering 167 voorjaar 2010 15 Herinneringen van A. Haarsma (oud-kapitein) en W. Beijer (oud-matroos) A.R. Koppejan Hellevoetsluis, 19 maart 2009. De 12, de 'Noord Hinder', zoals ze er nu als museumschip bij ligt. Gelukkig samen met 'de 10' (de 'Texel') behouden voor het nageslacht foto A.R. Koppejan In 1814 had Nederland zijn eerste vuurschip. Deze eerste vuurschepen waren omgebouwde of aangepaste vaartuigen van diverse makelij. In totaal waren er bijna veertig. In 1858 werd het eerste geheel voor zijn doel ontworpen lichtschip gebouwd, de Nr. 1 voor positie Noord Hinder. Van toen af werden ze ook genummerd en voorzien van een bemanning. In totaal zijn er twaalf genummerde lichtschepen geweest. Na 1960 lagen er langs de Nederlandse kust nog vier: TerschellingerbankTexel, Goeree en Noord Hinder. Wegens verbeterde navigatietechnieken door de opkomst van de elektronica zijn ze uiteindelijk verdwenen. In tegenstelling tot vele buitenlandse lichtschepen hadden de Nederlandse lichtschepen geen eigen voortstuwing. Van het genoemde viertal deden alleen de Noord Hinder en de Texel nog een aantal jaren geautomatiseerd en onbemand dienst. De Goeree verdween op 14 september 1971 en werd vervangen door een vast licht Goeree Platform. De Terschellingerbank is op 16 april 1975 buiten dienst gesteld, werd reserveschip en vervangen door een grote lichtboei met een racon. De Terschellingerbank die - onbemand - op positie Texel lag sloeg op 2 oktober 1991 van haar ankers en strandde nabij Petten. Ter plaatse werd zij gesloopt en vanaf toen bestond positie

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2010 | | pagina 19