22
Aflevering 167 voorjaar 2010
KNMI te De Bilt,
14 juni 1982.
Koopvaardijschepen
en lichtschepen
deden voortdurend
waarnemingen
voor het KNMI.
Deze inspanningen
werden door het
KNMI beloond met
uitreiking van een
barometer. Kapitein
A. Haarsma, kapitein
E. Roobol en
stuurman J. Pieterse
kregen er een (foto:
coll. A. Haarsma/
Vlissingen
schilderden - in ons geval dan - NOORD HINDER of enkel maar even
snel NH aan weerszijden van de romp. De lichtschepen gingen naar
verschillende werven. De Noord Hinder ging ook wel eens naar Vlissingen
naar de werf, dan moesten we daar in ons verlof een paar dagen bijwerken
i.p.v. in het tonnenmagazijn.
De wacht aan boord
Lex: 'Wachtlopen deden we met twee man. Met goed weer in de 'uitkijk'
(stuurhuis) en met mist liep er iemand op het achterschip de wacht. Dat
moest opdat je de mistseinen van andere schepen goed moest kunnen
horen. We vulden ook een scheepsjournaal in. Ook moesten we, als we ze
tenminste konden lezen, de namen van passerende schepen opschrijven.
Dat was wel een beetje werkverschaffing hoor. Ik heb daar het nut nooit
van ingezien, misschien dat die eis een gevolg was van 'de koude oorlog'
Lichtschip Nr. 8 'Maas'
op positie 'Noord
Hinder', eind jaren
vijftig. Een gezellige
boel! V.l.n.r.: matroos
Jan Adriaanse,
dan onbekend, met
accordeon steward
Jan Crinse, matroos
A. Haarsma en
hulpmachinist Phil de
Blieck (foto: coll. A.
Haarsma/Vlissingen