22 Aflevering 167 voorjaar 2010 KNMI te De Bilt, 14 juni 1982. Koopvaardijschepen en lichtschepen deden voortdurend waarnemingen voor het KNMI. Deze inspanningen werden door het KNMI beloond met uitreiking van een barometer. Kapitein A. Haarsma, kapitein E. Roobol en stuurman J. Pieterse kregen er een (foto: coll. A. Haarsma/ Vlissingen schilderden - in ons geval dan - NOORD HINDER of enkel maar even snel NH aan weerszijden van de romp. De lichtschepen gingen naar verschillende werven. De Noord Hinder ging ook wel eens naar Vlissingen naar de werf, dan moesten we daar in ons verlof een paar dagen bijwerken i.p.v. in het tonnenmagazijn. De wacht aan boord Lex: 'Wachtlopen deden we met twee man. Met goed weer in de 'uitkijk' (stuurhuis) en met mist liep er iemand op het achterschip de wacht. Dat moest opdat je de mistseinen van andere schepen goed moest kunnen horen. We vulden ook een scheepsjournaal in. Ook moesten we, als we ze tenminste konden lezen, de namen van passerende schepen opschrijven. Dat was wel een beetje werkverschaffing hoor. Ik heb daar het nut nooit van ingezien, misschien dat die eis een gevolg was van 'de koude oorlog' Lichtschip Nr. 8 'Maas' op positie 'Noord Hinder', eind jaren vijftig. Een gezellige boel! V.l.n.r.: matroos Jan Adriaanse, dan onbekend, met accordeon steward Jan Crinse, matroos A. Haarsma en hulpmachinist Phil de Blieck (foto: coll. A. Haarsma/Vlissingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2010 | | pagina 26