Aflevering 167 voorjaar 2010 de loop van de zeegaten, de betonning, kustverlichting enzovoort. Het is hem onbekend waar die maquette gebleven is. Willem: 'Het Loodswezen was intussen DGSM geworden en daar zat Rijkswaterstaat ook bij. Ik werd toen 'uitgeleend' aan Rijkswaterstaat en werd sluiswachter. Ik heb toen als sluiswachter dienst gedaan te Kats, Hansweert, Wemeldinge en de Kreekrak. Op zestigjarige leeftijd ging ik daar in 2001 met pensioen.' Ambro Dobbenga Toen ik de gepensioneerde loods Ambro Dobbenga belde voor enige extra informatie over bovengenoemde loodsboten bleek dat hij ook nog een tijdje op de Noord Hinder als stuurman had afgelost. 'Dat was in 1978, voordat ik aspirant-loods werd,' vertelt hij. 'De Noord Hinder was ook een belangrijk weerstation van het KNMI, zo moesten we elk uur een weerbericht via de radiotelefonie (voor de VHF was het te ver) naar het station in Viissingen sturen. Voor zichtberichten keken we gewoon naar boeien die in zicht waren. Niet ver van ons vandaan lag de wrakboei van de Birkenfelswaarvan de afstand bij ons bekend was. Het 'groot vervang' was altijd op een dinsdag. Je begrijpt dat we voor die dag niet al te slechte weerberichten doorgaven, want anders kwam de tonnenlegger niet met de aflosploeg, omdat men er dan al bij voorbaat van uitging dat het vanwege de zeegang niet zou lukken om de bemanningen met de jol over te zetten. Op het vuurschip werd altijd goed uitkijk gehouden, vooral tijdens mistperiodes. Tijdens zulke periodes was er altijd wel een kapitein van een zeeschip die voor alle zekerheid de naam NOORD HINDER op de zijkant van het lichtschip wilde lezen, en ons daarom zeer rakelings passeerde. Zo'n schip kwam altijd onverwachts, want onze radar stond af! Deze kon ook niet bijstaan, omdat we een 'Racon-baken' voor de scheepvaart waren. De uitzending van dat 'Racon-karakter' zou slechte invloed hebben op onze radar. Tijdens 'groot vervang' ging ook de radar van de tonnenlegger even af. Verder had het lichtschip ook grote aantrekkingskracht op zeevogels: soms zag het dek wit van de vogelstront'. Ambro vervolgt: 'Zelf heb ik dit niet meegemaakt, maar er werd toen verteld dat er eens een schip was dat bij het lichtschip afstopte. Die weet zeker niet waar hij is, dacht de kapitein van het lichtschip. De jol werd gestreken en ze gingen met een zeekaart naar het stilliggende schip toe. De kapitein ging aan boord via de klaar hangende loodsladder en nauwelijks is hij aan dek of het schip zet er de volle vaart in richting Rotterdam! Dachten ze dat ze de loods voor Rotterdam aan boord hadden genomen.' Alex Haarsma Lex Haarsma (1933) is afkomstig van Zierikzee. Het nieuwste lichtschip Nr. 12 'Noord Hinder', ca. 1970. Boven v.l.n.r.: hulpmachinist Potappel en stuurman A. Haarsma. De andere twee personen kwamen van het KNMI om waarnemingen te doen (foto: coll. A. Haarsma/Vlissingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2010 | | pagina 23