Aflevering 167 voorjaar 2010
de loop van de zeegaten, de betonning, kustverlichting enzovoort. Het is
hem onbekend waar die maquette gebleven is. Willem: 'Het Loodswezen
was intussen DGSM geworden en daar zat Rijkswaterstaat ook bij. Ik werd
toen 'uitgeleend' aan Rijkswaterstaat en werd sluiswachter. Ik heb toen
als sluiswachter dienst gedaan te Kats, Hansweert, Wemeldinge en de
Kreekrak. Op zestigjarige leeftijd ging ik daar in 2001 met pensioen.'
Ambro Dobbenga
Toen ik de gepensioneerde loods Ambro Dobbenga belde voor enige extra
informatie over bovengenoemde loodsboten bleek dat hij ook nog een
tijdje op de Noord Hinder als stuurman had afgelost.
'Dat was in 1978, voordat ik aspirant-loods werd,' vertelt hij. 'De Noord
Hinder was ook een belangrijk weerstation van het KNMI, zo moesten we
elk uur een weerbericht via de radiotelefonie (voor de VHF was het te ver)
naar het station in Viissingen sturen. Voor zichtberichten keken we gewoon
naar boeien die in zicht waren. Niet ver van ons vandaan lag de wrakboei
van de Birkenfelswaarvan de afstand bij ons bekend was. Het 'groot
vervang' was altijd op een dinsdag. Je begrijpt dat we voor die dag niet al
te slechte weerberichten doorgaven, want anders kwam de tonnenlegger
niet met de aflosploeg, omdat men er dan al bij voorbaat van uitging dat
het vanwege de zeegang niet zou lukken om de bemanningen met de jol
over te zetten.
Op het vuurschip werd altijd goed uitkijk gehouden, vooral tijdens
mistperiodes. Tijdens zulke periodes was er altijd wel een kapitein van een
zeeschip die voor alle zekerheid de naam NOORD HINDER op de zijkant
van het lichtschip wilde lezen, en ons daarom
zeer rakelings passeerde. Zo'n schip kwam altijd
onverwachts, want onze radar stond af! Deze kon
ook niet bijstaan, omdat we een 'Racon-baken'
voor de scheepvaart waren. De uitzending van
dat 'Racon-karakter' zou slechte invloed hebben
op onze radar. Tijdens 'groot vervang' ging ook
de radar van de tonnenlegger even af. Verder
had het lichtschip ook grote aantrekkingskracht
op zeevogels: soms zag het dek wit van de
vogelstront'.
Ambro vervolgt: 'Zelf heb ik dit niet meegemaakt,
maar er werd toen verteld dat er eens een schip
was dat bij het lichtschip afstopte. Die weet
zeker niet waar hij is, dacht de kapitein van het
lichtschip. De jol werd gestreken en ze gingen
met een zeekaart naar het stilliggende schip toe.
De kapitein ging aan boord via de klaar hangende
loodsladder en nauwelijks is hij aan dek of het
schip zet er de volle vaart in richting Rotterdam!
Dachten ze dat ze de loods voor Rotterdam aan
boord hadden genomen.'
Alex Haarsma
Lex Haarsma (1933) is afkomstig van Zierikzee.
Het nieuwste lichtschip Nr. 12 'Noord Hinder', ca.
1970. Boven v.l.n.r.: hulpmachinist Potappel en
stuurman A. Haarsma. De andere twee personen
kwamen van het KNMI om waarnemingen te
doen (foto: coll. A. Haarsma/Vlissingen