Aflevering 167 voorjaar 2010 9 Andries Beeckman voor 1651-na 1657), 'Vismarkt en tCasteel van Batavia circa 1661 Rijksmuseum Amsterdam Galle in het eerste en Batavia in het tweede gebied. Beide bepaalden het reisbeleid, waren opdrachtgever, kantoor en distributie- en opslagplaats voor de goederen die de Aerdenburgh verscheepte. En beide vormden voor hun gebied het middelpunt van de commerciële, diplomatieke en politieke correspondentie, die het schip van en naar de handelsvestigingen vervoerde. Overigens met Batavia als allerhoogste autoriteit. Aziatische producten en Europees vervoer De intra-Aziatische reizen van de Aerdenburgh geven op scheepsniveau een aardige kijk op een aantal activiteiten en aspecten van de VOC in de kernstreken van haar Aziatische operatiegebied: - In de eerste plaats is er de Aziatische handelswaar: zeer divers zowel in goederen, waarde, last als herkomst, en variërend van kaneel uit Ceylon, stoffen uit de Coromandel en zwarte lak uit Cambodja tot metalen uit Japan, rijst uit Makassar en tropisch hout uit Buton. - Uit niets blijkt bij Aziaten behoefte aan Europese producten. De enige bijdrage uit het afgelegen continent in het verre westen blijkt een bepaalde mate van vervoerscapaciteit en -organisatie te zijn. - Daarnaast geven de wederwaardigheden van de Aerdenburgh zicht op zowel de Nederlandse handelsfactorjjen als de contacten en relaties met hun "vreemde" achterland. - Het reispatroon van het schip maakt duidelijk welke strategische stapelplaatsen en zeestraten de VOC beheerste en hoe belangrijk die beheersing was voor het commercieel en organisatorisch functioneren

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2010 | | pagina 13