OVER BOEKEN
Frank Deij en Hans de Coninck, Reynier de Muynck - Op Goese Gronden (Eigen beheer. Goes
2005). 23 x 22,5 cm, 104 biz., paperback, fullcolour.
Op eigen kracht het als autodidact ver schoppen in de kunstwereld gebeurt niet elke dag. Reynier
de Muynck is een Zeeuwse kunstenaar - uit Goes - die in staat is gebleken zich boven het regionale
niveau uit te tillen tot nationaal en internationaal erkend kunstenaar. Frank Deij en Hans de Coninck
vonden het hoog tijd worden om aan het werk van De Muynck aandacht te besteden in boekvorm.
Ze hebben verkozen dat te doen in eigen beheer. Het resultaat is een fraai vormgegeven boekje in
fullcolour. Het werk van De Muynck wordt chronologisch gevolgd aan de hand van persoonlijke
ontwikkelingen die de kunstenaar heeft doorgemaakt. Zijn werk als fijnschilder met oog voor detail
is al in zijn vroege periode (jaren zeventig en tachtig) te herkennen, evenals zijn voorliefde voor
mythische onderwerpen. De manier waarop hij in de jaren tachtig gewaden en doeken op
gedetailleerde manier weergaf is een uitdrukking voor het afwerpen van de oude kleren (de periode
ervoor) en de nieuwe periode. In zijn persoonlijke leven lijkt hij de moderne tijd te omarmen en zijn
vroegere leven - waarin hij voor zijn kunstuitingen de naam Ramandra gebruikte - af te stoten. Zijn
werk werd daarna monumentaler en, voor wie het wil en kan zien, meer voldragen. Hij begint een
periode waarin hij fresco's maakt, maar tot in de jaren negentig blijven draperieën belangrijk in zijn
werk, zoals in Draperieën 1991 en Draperieën 1992. In dit laatste werk is er oog voor klassieke
tempelruïnes en slangen; de mystiek dringt zich weer op.
In de eerste jaren van de nieuwe eeuw komt de mystiek volop aan de orde in schilderijen als
Celestial en Genkode, waarbij grote beelden van een ongekend verleden het onderwerp van de
kunstenaar zijn. In 2002 beschildert De Muynck het plafond van theater De Wegwijzer in Nieuw
en Sint Joosland, overigens een prachtig theater waar deze schildering ten volle tot zijn recht komt.
Een vergelijking met de Sixtijnse Kapel in Rome dringt zich op. Een paar jaar geleden werd De
Muynck ernstig ziek. Die periode is in zijn kunst van die tijd terug te vinden; hij visualiseerde zijn
ziekte, zoals op het werk Living Beings. De Muynck herstelde en nieuw werk kondigde zich aan,
zoals Treurwilg 2004. Mystiek werk bleef echter ook komen, zoals Aartsengelen 2004. Tijdens zijn
herstelperiode in Frankrijk werd De Muynck geïnspireerd door een model dat voor hem wilde
poseren. Het leverde onder meer het prachtige In de lndre 2003 op, dat tevens de voorkant van het
boek siert.
De Muynck is een eigenzinnige kunstenaar die zijn eigen weg zoekt en zich meer door persoonlijke
ontwikkelingen laat leiden dan wat er door de omgeving van hem wordt gevraagd of verwacht. Dat
leidt er een enkele keer toe dat hij zonder dat zelf te willen of te beogen door zijn acties de omgeving
shockeert, zoals bij een schilderij na de ramp van 11 september 2001
Op Goese Gronden is een eerbetoon van vrienden aan de Goese kunstenaar. Het boek is verzorgd
35