bestormd werd door Gentenaars onder leiding van ruwaard Frans Ackerman. Nadat de verdediging het had begeven trokken zij onder trompetgeschal de stad binnen.9 Een jaar later kwam de dreiging niet van Gent. maar van Brugge. De Brugse stadsregering betaalde toen aan 'den tromp[er]s die trompten voor de s[er]jiante[n] als zy ute trocken voor den Damfmej'.10 De trompetten symboliseerden in de oorlog de macht van de combattanten en hun aanwezigheid had dan ook niet zozeer een muzikale waarde als wel een signaalfunctie. Mogelijk hebben de vele onderlinge gevechten tussen de Vlaamse steden in de veertiende eeuw en het bijgevolg veelvuldig optreden van muzikanten mede bijgedragen aan de geleidelijke maatschappelijke acceptatie van de speellieden. Trompetten, voorafgaande aan de cavalerie Uit: 'Das mittelalterliche Hausbuchc. 1480. In stedelijke loondienst Uit deze enkele voorbeelden blijkt overduidelijk dat de speellieden niet, of in ieder geval niet altijd, de sociale paria's waren, zoals ze in officiële geschriften vermeld worden. Integendeel, ze waren vaak graag geziene en bruikbare muzikanten. Kennelijk was de maatschappelijke praktijk anders dan de formele religieuze en juridische theorie. De levenswijze en sociale status van de speellieden veranderden in de late Middeleeuwen 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2003 | | pagina 9