i Wereldoorlog verhuist de SMZ naar Hoek van Holland en in de jaren zeventig van de vorige eeuw neemt de Olau Line deze rol over van de SMZ. Beurtschepen op de rede van Vlissingen; aquarel van J. Haccou. Geschiedenis Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland In 1828 begon een particulier, gesubsidieerd door de provincie Zeeland, met een dagelijkse verbinding van Vlissingen naar Breskens en Temeuzen. In 1866 besloot de provincie Zeeland zélf de verbinding te exploiteren. In de jaren ema nam de provin cie ook de exploitatie van andere veerverbindingen over. In het begin van de twintig ste eeuw werden aan de Westerschelde havens aangedaan als Breskens, Vlissingen, Borssele, Temeuzen, Hoedekenskerke, Hansweert en Walsoorden. Ten noorden van Zuid-Beveland en Walcheren ontstonden zo ook verbindingen tussen Kortgene- Wolphaartsdijk en Veere-Kamperland. En ook de verbinding met Zierikzee. De sche pen werden daarbij steeds groter en veranderden van pure passagiersschepen (met luxe hutten), in autoveerschepen. Beëindiging vaste veren over de Westerschelde Het eind van de Westerscheldeveren in het voorjaar van 2003 heeft bij vele Zeeuwen emotionele reacties opgeroepen. Talloze artikelen over dit onderwerp zijn verschenen in de Zeeuwse media. Amateur-kunstenaars hebben schilderijen en tekeningen gemaakt van de PSD-schepen. Er zijn zelfs geluidsopnames gemaakt van de motoren van alle veerschepen. Met de beëindiging, op 14 maart 2003, van de veren over de Westerschelde door de provincie is echter geen einde gekomen aan de verbindingen MEDEDELINGEN VAN DE WERKGROEP HISTORIE EN ARCHEOLOGIE 45

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2003 | | pagina 47