niet. Er is geen eindredactie geweest op dit boek en dat wreekt zich. Met een goede eindredacteur was zeker 95% van de fouten verdwenen - geen enkel boek komt foutloos uit. Ook een verkeerd onderschrift bij een afbeelding (of andersom) was door een eindredacteur gezien. De auteurs hanteren soms verschillende schrijfwijzen, het gebruik van namen is niet eenduidig en soms wordt het verhaalperspectief ineens veranderd. Allemaal zaken die door een eindredacteur eruit zouden zijn gehaald. De pagina-indeling klopt niet, het papier is niet goed afgesneden en de dubbele kaft steekt niet, zoals het hoort, over de pagina's heen, maar de pagina's steken uit het boek. Dat laatste mag de binder zich aanrekenen. Er is gebruik gemaakt van de talenten van een jonge vormgeefster. Dat siert de uitgever. De opmaak is, zoals gezegd, fris en fleurig, toch vallen de vele lege blokken op, die soms erg onlogisch zijn geplaatst. Met een goede eindredactie en drukbegeleiding zou dit boek er veel fraaier hebben uitgezien. Bij de tweede druk, die hopelijk niet te lang op zich zal laten wachten, zullen al dit soort onvolkomenheden moeten verdwijnen. Wat het boek in elk geval erg aardig maakt zijn de afbeeldingen. Door de medewerking van Katie Heyning zijn er afbeeldingen in het boek gekomen die niet tot de meest bekende behoren. Daar kun je je natuurlijk wel weer van afvragen of dat is besteed aan de doorsnee bezoeker, maar voor de geïnteresseerde is het in elk geval een verademing een boek over Middelburg door te bladeren zonder de al te bekende plaatjes tegen te komen. Kortom: een boek met twee gezichten: enerzijds eindelijk weer een publicatie die enigszins recht doet aan de geschiedenis van Middelburg, anderzijds een boek met erg veel gebreken; een herdruk zal ongetwijfeld een verbeterd boek opleveren. Robbert Jan Swiers 30

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2002 | | pagina 31