dezelfde auteur muziek uitgegeven van Zeeuwse componisten als Bustijn, Graf, G.H.G. von Brucken Fock en Lootens. 4. Zie de Geschiedenis en genealogie van het geslacht De Jonge 1985 (Zutphen 1985) p. 124. Op dit werk werd ik gewezen door Marinus Bierens, medewerker van de Zeeuwse Bibliotheek te Middelburg. 5. Door naslagwerken wordt de naam De Jonge van Campens Nieuwland doorgaans verbonden met Zierikzee. Zie de Encyclopedie van Zeeland (Middelburg 1982) dl. 2, p. 108; A.J. van der Aa, Biographisch woordenboek der Nederlanden, voortgez. onder red. van K.J.R. van Harderwijk en C.D.J. Schotel (Amsterdam 1969) dl. 4, sectie letter 'J', p. 56. 6. Zie voor een biografie van deze kinderen de in noot 4 genoemde Geschiedenis en genealogie, p. 146-148. 7. Ook de in Zeeland zo vermaarde musici Jan Morks en Carl Otto Lies waren, net als Witsen, oorspronkelijk geen Zeeuwen. Morks werd in 1865 te Dordrecht geboren en omstreeks 1891 kapelmeester en componist te Middelburg, terwijl Lies in 1869 te Hannover werd geboren en omstreeks 1894 als dirigent en componist in Goes begon te werken. Vgl. P. Scherft, Een speurtocht door Zeeuws muziekverleden (Middelburg 1984) p. 49, 112 en 158. 8. Uiteraard ligt het in de bedoeling van de bibliotheek om het werk van Witsen in de toekomst in de kluis te bewaren. Eén van de doelen van de eerder genoemde inventarisatie was juist om dergelijke werken op te sporen en te vermelden. Niettemin gaat aan het correct opbergen van het materiaal de constructie van zuurvrije dozen vooraf, een zaak die enige tijd en geld vergt. 9. Vgl. het handschrift van Het Roode Masker in de Zeeuwse Bibliotheek te Middelburg, 3e acte, p. 68. 10. Zowel Abraham Emilius (1857-1944) als Gerardus Hubertus Galenus (1859-1935) von Brucken Fock werden geboren op slot Ter Hooge in Koudekerke. Zie Het HonderdComponistenBoek: Nederlandse muziek van Albicastro tot Zweers, red. Pay-Uun Hiu en Jolande van der Klis (Haarlem 1997) p. 86 en 89. 11. Ibidem, p. 87. 12. Ibidem, p. 88. 13. Overigens werd tijdens de inventarisatie in een verzamelbundel voor zang en klavier nóg een werk van Emile aangetroffen met de titel Seligkeit (opus 14, nr. 1). Tevens zijn enkele werken van Gerard ontdekt die nog niet in de catalogus aanwezig waren. 14. Zie Scherft, a.w., p. 38, 94, 107, 112 en 148. Overigens is het strikt genomen niet helemaal zeker of de door Scherft genoemde Van Os dezelfde is als degene waaraan hieronder muziek wordt toegeschreven. Niettemin is die kans zeer groot. 15. Ibidem, p. 107. 16. Ibidem, p. 148. 17. Ibidem, p. 93-94. 18. Ibidem, p. 101. 19. Ibidem, p. 38. 20. Vgl. ibidem, p. 49 v.v. 21. Aangezien dit standbeeld door vandalisme zeer ernstige beschadigingen heeft opgelopen, is het voor restauratie elders ondergebracht. Of het wederom op dezelfde locatie moet terugkeren (in de buurt van de muziektent en de Morksstraat), kan met het oog op herhaling worden betwijfeld. Wellicht is het wijs om een andere locatie voor het beeld te vinden, een veiliger plek die eveneens met Morks is verbonden. 22. Ibidem, p. 41. 23. Ibidem, p. 49. 24. Zie M.J.E. Sanders, Van Hieronymus van Alphen tot Catharina van Rennes: Een bijdrage tot de kennis van het Nederlandse kunstkinderlied van 1770-1940 (Amsterdam z.j.) p. 90 en 97. Zie voor recente literatuur over beide dames: Een muziekgeschiedenis der Nederlanden, hoofdred. L.P. Grijp (Amsterdam 2001). 25. Sanders, a.w., p. 92 en 97; Scherft, a.w., p. 49. Vanuit musicologisch oogpunt zou het derhalve wellicht interessant kunnen zijn om de stijl van componeren van deze drie leerlingen eens met elkaar te vergelijken. 26. Sanders, a.w., p. 97. 27. Ibidem, p. 91. 28. Ibidem, p. 96. 29. Ibidem, p. 98. 30. Inmiddels is ook voor deze tweede fase een subsidie ter beschikking gesteld. 31. Mijn broer Albert dank ik voor zijn musicologische opmerkingen die aan de totstandkoming van dit artikel hebben bijgedragen. 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2001 | | pagina 9